Dr. Vreekamp: door Joodse vragen uitgedaagde heiden-christelijke theoloog
EPE. De maandag in Epe verongelukte dr. H. Vreekamp was een door Joodse vragen uitgedaagde theoloog met grote kennis van het heidendom en de wortels van het christendom.
Henk Vreekamp werd in 1943 geboren in Hoevelaken. Hij studeerde van 1963 tot 1970 theologie aan de Rijksuniversiteit Utrecht, waar hij onder meer les kreeg van de bekende hoogleraar prof. dr. A. A. van Ruler. Vervolgens stond hij als predikant van 1971 tot 1976 in de hervormde gemeente te Oosterwolde en van 1976 tot 1984 in Epe. Daarna was hij van 1984 tot 2002 predikant bij de Raad voor de verhouding van Kerk en Israël in de Nederlandse Hervormde Kerk.
Tussentijds –in 1982– promoveerde hij op ”De vreze des Heren”, een proefschrift over de systematische theologie.
Dr. Vreekamp noemde zichzelf op zijn website een „door Joodse vragen uitgedaagde heiden-christelijke theoloog.” Zowel over die Joodse vragen als over dat snijvlak tussen heidendom en christendom publiceerde hij veelvuldig.
In 2003 schreef dr. Vreekamp zijn bekendste werk, ”Zwijgen bij volle maan. Veluwse verkenning van Edda, Evangelie en Tora”. In dit veelbesproken boek beschrijft hij zijn zoektocht naar zijn Veluws-heidense wortels, waarbij hij de Germaanse godenwereld en het Germaanse godenboek de Edda betrekt. Het Germaanse heidendom zet hij tegenover het christelijke Evangelie en de Joodse Thora, die beide van buiten de Germaanse wereld komen. Met zijn boek wilde hij de christelijke lezer aanzetten tot een diepgaand zelfonderzoek naar de eigen heidense wortels. In juli 2010 publiceerde dr. Vreekamp ”De tovenaar en de dominee”, als vervolg op ”Zwijgen bij volle maan”. In oktober 2013 verscheen ”Als Freyja zich laat zien. De code van het christendom”. Hiermee was de Veluwetrilogie voltooid.
Dr. Vreekamp was zeer actief op Twitter. En steeds weer bekeek hij het nieuws, vooral op kerkelijk terrein, ook door Joodse ogen. Zo schreef hij onlangs, toen paus Franciscus en de Russisch-orthodoxe patriarch Kyrill elkaar in Cuba ontmoetten, dat hij niet kon begrijpen dat beide kerkleiders in hun gezamenlijke verklaring geen woord over Israël schreven. Ook twitterde hij op vrijdag vrijwel altijd de synagogelezing voor de sabbat aan zijn volgers.
Muzikaal was dr. Vreekamp ook. Zaterdagavond deed hij nog met onder anderen ds. J. F. Schuitemaker (Elburg) en ds. T. E. van Spanje (Epe) mee aan het domineesconcert in Epe. Hij speelde van Johann Sebastian Bach ”O Lamm Gottes, unschuldig” (BWV 618) en ”O Mensch, bewein dein’ Sunde gross” (BWV 622). En hij begeleidde Anne Wielink, die zong: ”Bist Du bei mir (J. S. Bach) en Panis Angelicus (C. Franck).
Juist maandagmorgen twitterde dr. Vreekamp over het feit dat op 1 maart volgens weerkundigen de lente begint. „De laatste dag van het jaar vandaag. Morgen is het nieuwjaarsdag. Een nieuwe lente en een nieuw geluid.” Het zou zijn laatste tweet worden die nu, achteraf, een bijzondere lading krijgt.
Lees ook:
Zoekend wandelen met Freyja, (Reformatorisch Dagblad, 29-10-2013)
Geraakt door Francks zwanenzang : pastorale gesprekken met muzikale predikanten, (Reformatorisch Dagblad, 29-07-2014)
“Heidendom keert terug in Nederland”, (Reformatorisch Dagblad, 15-10-2010)
Het heidendom is terug : Dr. H. Vreekamp bepleit heroriëntatie op wortels Noord-Europese cultuur (Reformatorisch Dagblad, 08-01-2004)
“Het is genoeg geweest” : Dr. H. Vreekamp neemt zonder wrok afscheid van Kerk en Israël (Reformatorisch Dagblad, 04-01-2002)
Dr. H. Vreekamp, een gewone, bijzondere, buitengewone dominee, (Reformatorisch Dagblad, 04-04-1996)
Vreekamps proefschrift zoekt de gemeenschap met het Bondsvolk, (Reformatorisch Dagblad, 01-05-1982)
Geref. Bond in Epe heeft nu eigen predikant, (Reformatorisch Dagblad, 28-06-1976)