Economie
„Gebed is voor christen zó belangrijk, ook op het werk”

UTRECHT. Gefrustreerd is hij niet, teleurgesteld wel. Maarten Pijnacker Hordijk moest woensdag melden dat het aantal gebedsgroepen bij bedrijven en organisaties vorig jaar voor het eerst niet meer is gegroeid. „Onze agenda laat zien wat het geloof voor ons betekent.”

14 January 2016 10:21Gewijzigd op 16 November 2020 00:40
Pijnacker Hordijk. beeld RD, Anton Dommerholt
Pijnacker Hordijk. beeld RD, Anton Dommerholt

Pijnacker Hordijk registreert sinds 1996 waar christenen op het werk bij elkaar komen om te bidden. Voorheen groeide het aantal bedrijfsgebedsgroepen met ongeveer twintig per jaar, maar de laatste jaren was de vaart eruit. In 2015 bleef de teller voor het eerst gelijk staan: Nederland telt er 198 die op ruim 300 verschillende locaties actief zijn.

Ook het aantal geregistreerde netwerkgroepen voor christenprofessionals bleef gelijk. Dat zijn er ruim 120, verspreid over zo’n 40 verschillende beroepsgroepen.

Pijnacker Hordijk, die bij ProRail werkt, is de motor achter de websites bedrijfsgebed.nl en christenzijnopjewerk.nl, die vorig jaar zijn ondergebracht bij de stichting Encour.

Dat er afgelopen jaar geen gebedsgroepen bijgekomen zijn, zegt volgens de coördinator veel over hoe veel Nederlandse christenen in hun geloof staan. „Ze maken vaak een tweedeling tussen de zondag en de maandag. Ze zullen heus niet ontkennen dat God iets met je leven op je werk te maken heeft, maar in de praktijk laten ze dat niet zien. Kennelijk vinden ze het niet belangrijk. Maar de geestelijke wereld is ook op je werk. Voor mij is christen-zijn iets van 
24 uur per dag, 7 dagen in de week. Het gebed is zó belangrijk, er is zo veel om God voor te danken en te bidden. Mijn stelling is dat onze agenda laat zien wat we geloven.”

Toch heeft hij ook positief nieuws: het aantal christenen dat elkaar opzoekt om te bidden, neemt nog wel toe. „Uit mijn contacten met bedrijfsgebedsgroepen weet ik dat ze groeien, soms ook door deelname van werknemers van bedrijven uit de buurt die geen eigen gebedsgroep hebben.”

Ook de cursussen ”Alpha op de werkplek” en ”Business Alpha” trekken meer deelnemers. Verder laten christenen steeds vaker op sociale media zoals LinkedIn en Facebook blijken dat ze geloven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer