BANDUNG. Wie de klassieken leest, verzamelt belangrijke bouwstenen voor een christelijke wereldbeschouwing. En dat is nodig om toekomstige christelijke leiders voor Indonesië toe te rusten. Dat is volgens Ron Weinbaum de filosofie van de ”classical school” Cahaya Bangsa (Licht voor de natie) in het Indonesische Bandung.
Het fenomeen ”classical school” is vooral in opmars in de Verenigde Staten. Uitgangspunt is de gedachte dat het lezen van de klassieken van de westerse beschaving tot een welomlijnde wereldbeschouwing in christelijk perspectief zal leiden. Weinbaum: „Op de classical school leren de studenten de bronnen van de westerse cultuur vanaf de Grieken kennen. Ze leren met elkaar debatteren en moeten stellingen in het publiek verdedigen, soms wel voor enkele honderden aanwezigen. De methode staat haaks op het traditionele schoolsysteem, dat de nadruk legt op het uit het hoofd leren. Klassiek onderwijs wil studenten de vaardigheid bijbrengen om zelfstandig te denken, problemen te formuleren en te vragen naar het waarom, niet alleen naar het wat, hoe en wanneer.”
De school begon tien jaar geleden met vijf gezinnen die aan thuisonderwijs deden. Nu telt de school ruim 600 leerlingen en wordt hij zeer gewaardeerd door de regering. „Het leersysteem is totaal niet wat Indonesië is gewend. Er is geen hiërarchische verhouding, maar een levende interactie tussen docent en student.”
Weinbaum verzorgt in de hoogste klassen van de school het vak drama. Ook is hij studentendecaan.
Het thema van de school is dit jaar ”Carpe diem”. Het gaat echter niet om de befaamde leuze uit de renaissance („pluk de dag” of „geniet van het leven”), maar het is ontleend aan Psalm 90:12: tel je dagen om een wijs hart te krijgen. Het thema is volgens Weinbaum een mooi voorbeeld van de manier waarop de leuze van de renaissance –waarin werd opgeroepen tot de klassieke bronnen terug te keren– op een christelijke wijze geïnterpreteerd kan worden.
Licht
De naam Cahaya Bangsa betekent Licht voor de natie. Weinbaum: „Deze school wil leiders voor Indonesië kweken. Zij moeten laten zien dat Christus Koning is op elk terrein van het leven. De aanwezigheid van een moslimmeerderheid heeft geen langdurig positief effect gehad op de samenleving, behalve een in uitwendig opzicht behoudende seksuele moraal. Een christelijke wereldbeschouwing ontwikkelt de gedachte van rentmeesterschap, bescherming van het milieu en de oerwouden, verzet tegen de wijdverbreide corruptie, zorg voor de armen en het ontwikkelen van een arbeidsethiek. Onze verantwoordelijkheid is niet alleen de vervulling van de grote opdracht om het Evangelie te verkondigen, maar ook om het licht en het zout van de natie te zijn.”
De meeste studenten zijn Indo-Chinezen, Chinezen die de Indonesische nationaliteit hebben. De school heeft ook een minderheid van studenten van islamitische, boeddhistische en hindoeachtergrond, die de waarde inzien van een klassieke benadering van onderwijs.
De integrale aanpak van het klassieke onderwijs toont zich ook in het aannemen van Sunda-mensen voor verschillende ondersteunende functies. „Er wordt vaak op deze mensen neergekeken”, zegt Weinbaum. „Ze hebben het niet zo ver geschopt als andere Indonesiërs of zoals de Chinezen. Bovendien zijn ze bescheiden en leven wat op de achtergrond. Elk jaar nodigen wij alle collega’s thuis uit voor een barbecue, waarbij ook de Sunda-mensen welkom zijn. Dat doet hun geweldig goed.”
Toelating
Leerlingen worden niet zomaar op de school toegelaten. „Er wordt indringend gevraagd naar de motieven. Ik hoor tijdens de toelatingsgesprekken regelmatig dat de ouders vol liefde voor de Heere zijn en dat ze daarom hun kinderen naar een christelijke school willen sturen. Maar als je vraagt naar welke kerk ze gaan en of ze een predikant kennen die zij als referentie kunnen opgeven, dan weten ze soms amper de naam van hun kerk.”
Veel ouders willen hun kinderen naar Cahaya Bangsa sturen omdat ze vinden dat het een degelijke school is. „Maar ze doen zelf niets aan de opvoeding van hun eigen kinderen. Ze praten niet met hun kinderen, eten niet met hen en zijn, evenals hun kinderen, alleen bezig met de nieuwste iPhone en computer. We vragen van docenten en studenten dat ze betrokken christenen zijn en dat ook tot uitdrukking brengen in hun dagelijks leven.”
serie
Kerk in Indonesië
Dit is het vijfde deel van een serie over kerk en godsdienst in het islamitische Indonesië.