Binnenland
„Trekkers beter beveiligen tegen diefstal”

HOEVELAKEN. In de strijd tegen diefstal moeten trekkers beter worden beveiligd en makkelijker traceerbaar worden. Dat zegt Werner Postma van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.

J. Visscher
Trekker in actie. beeld ANP
Trekker in actie. beeld ANP

„Ongelooflijk en belachelijk.” Zo typeert Ramon Veldboer van de firma W. J. A. Hopmans in Wieringerwerf de diefstal van een van zijn tractoren, eentje van het type New Holland. De diefstal vond enkele maanden geleden plaats in Zeewolde. Tot zijn verbazing werd hij op een maandag gebeld. „Mij werd gevraagd: Waarom heb je de tractor weggehaald?” Maar Veldboer had niets weggehaald. Dieven hadden toegeslagen. „Het is geen klein voertuig om even in een container te stoppen. Ik denk dat er een dieplader bij betrokken is geweest.”

De schade loopt in de papieren. Veldboer, wiens bedrijf zo’n 25 tractors telt, heeft pakweg 110.000 euro betaald voor de tractor. Tot zijn opluchting is hij verzekerd. De ondernemer vermoedt dat het voertuig over de grens is getransporteerd. Hij gaat ervan uit dat hij zijn trekker niet meer terugziet.

De diefstal heeft Veldboer met de neus op de feiten gedrukt. „Je vertrouwen raak je kwijt. We parkeren tractors nu in gebieden waar meer leven is, we zetten ze meer neer op bewaakte plekken.”

Jaarlijks verdwijnen er volgens een ruwe schatting in Nederland zo’n 1250 machines, waaronder trekkers. Dat zegt Werner Postma van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. „Van die machines worden er heel weinig teruggevonden.”

Groot probleem is dat onder meer trekkers nauwelijks traceerbaar zijn, geeft Postma aan. „Trekkers hebben tot op heden bijvoorbeeld geen kenteken. Dus een trekker is nauwelijks traceerbaar. Wij zouden het toejuichen als een trekker wel een kenteken krijgt. Dan is die beter te identificeren.”

Voorbeeld voor Postma is Groot-Brittannië. „Politie, verzekeraars, importeurs, producenten en trekkergebruikers werken daar samen in de strijd tegen trekkerdiefstal. Trekkerbezitters kunnen op vrijwillige basis hun voertuig laten registreren. In de machines worden microchips ingebouwd. Ook wordt er nog een ander herkenningsteken aangebracht. Het systeem heeft het aantal diefstallen doen verminderen.”

Trekkers vallen veel beter te beveiligen, schetst Postma. Nu is het zo dat menig trekker geopend kan worden met een sleutel die op een hele reeks trekkers past. „Dat is eigenlijk te gek om los te lopen. Het zou zo moeten zijn dat iedere trekker een apart slot krijgt.”

Op het gebied van mechanische beveiligingssystemen op trekkers valt er ook nog een wereld te winnen, denkt Postma. „Denk aan een systeem dat het stuur of de versnellingsbak blokkeert.” Zeker op dure trekkers zou gps-apparatuur moeten zitten waarmee het voertuig kan worden gevolgd. „Bij voorkeur apparatuur die dieven niet zomaar onschadelijk kunnen maken.”

Zijn het Oost-Europese bendes die de trekkers stelen? „Wist ik het maar, het zou kunnen. Maar misschien zijn het ook wel Nederlanders die de voertuigen stelen. Feit is dat er wereldwijd royaal gehandeld wordt in tweedehands trekkers. Daar zitten ook gestolen exemplaren bij.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer