Kerk Colombia: meer passie dan kennis
APELDOORN – Het ontbreekt de Colombiaanse kerk niet aan passie, maar aan kennis. Daarom zijn er dwalingen en corruptie in de kerk. Het theologisch seminarie in Medellin ziet echter vruchten op zijn werk in Latijns-Amerika, mede dank zij het uitbouwen van het afstandsonderwijs via internet.
Elizabeth Sendek is rector van de FUSBC, een protestants-evangelische theologische opleiding in Medellin, Colombia. Zij is Colombiaanse, getrouwd met de Amerikaan Donald Sendek, eveneens werkzaam in Medellin. Beiden zijn deze week te gast bij de Gereformeerde Zendingsbond (GZB), die vanaf 1993 in Colombia actief is. In dat jaar werd Gerrit van Ek benoemd als docent. In 2001 repatrieerde hij, maar daarna bleef de GZB het seminarie en de kerken steunen.
Elizabeth Sendek werkte na haar studie aan het New College Berkeley in Californië (VS) 35 jaar als zendelinge in Latijns-Amerika, voornamelijk in Colombia. Sinds 1993 is ze docent aan het seminarie en geeft ze les in Grieks en exegese van het Nieuwe Testament.
Colombia heeft het niet gemakkelijk. Het land is verwikkeld in een burgeroorlog die inmiddels tienduizenden slachtoffers heeft geëist. Berucht waren de drugsoorlogen, maar de laatste jaren verplaatst de strijd zich naar Mexico, zegt Sendek. „Het land is in ontwikkeling, geniet een tijd van relatieve rust en de kerken groeien snel. Wekelijks worden er gemeenten gesticht.”
Officieel is 95 procent van Colombia christelijk, waarvan 80 procent rooms-katholiek en 15 procent protestants, dan wel evangelisch-charismatisch. De helft van de rooms-katholieken is echter in naam christen en in de praktijk seculier, zegt Elizabeth Sendek. „Onder de evangelische en protestantse kerken is de variëteit groot, maar de grote onkunde hebben ze gemeenschappelijk. Ruim 75 procent van de voorgangers, niet alleen in Colombia maar in heel Latijns-Amerika, heeft geen theologische opleiding. Mensen worden tot voorganger gekozen als zij maar iets geleerd hebben. Het gevaar van dwalingen is groot, omdat veel verkeerde literatuur, meestal vanuit Verenigde Staten, het land overspoelt.”
Donald: „Het probleem is dat de gemiddelde diensten vooral in het teken staan van langdurige praise en nauwelijks van prediking. We waren pas tijdens een dienst in de hoofdstad Bogota waar de dienst zo luidruchtig verliep dat we op straat moesten staan. Toch zijn de christenen erg enthousiast en staan ze soms een uur in de rij om een dienst te kunnen bezoeken. Zij hebben de kerk als gemeenschap nodig om vergeving te ontvangen van hun zonden en een plek te vinden waar zij zich als ontwortelden thuis voelen.”
Elizabeth Sendek maakt zich zorgen over de wijdverbreide corruptie in de Colombiaanse samenleving, ook in kerk. „Er zijn veel schandalen, gevallen van seksueel misbruik, machtsmisbruik, gesjoemel met geld. Dat gebeurt bij rooms-katholieken én evangelischen. Het heeft voor een belangrijk deel te maken met de boodschap van het welvaartsevangelie die in veel kerken ingang vindt. Deze boodschap trekt armen die soms uitgebuit worden door voorgangers.”
Het seminarie telt 89 studenten die een dagprogramma volgen en onder meer uit Colombia, Venezuela en Ecuador komen. Daarnaast zijn er honderden studenten die korte of langere cursussen volgen. Het seminarie is erkend door diverse Latijns-Amerikaanse theologische onderwijsorganisaties en heeft een brede regionale uitstraling, tot zelfs in de VS toe, vanwege zijn Spaanstalige programma’s.
Inmiddels heeft het seminarie in samenwerking met de stichting NET Foundation en de GZB het langeafstandsonderwijs via internet uitgebouwd. Elizabeth Sendek: „Er wordt hard gewerkt aan het verbeteren van dit onderwijs en het afstemmen van de programma’s op de behoeften van de studenten. Zij bevinden zich in een virtuele klas, waar zij niet anoniem kunnen blijven zoals in een gewone klas. De praktijk heeft zelfs uitgewezen dat zij een grotere openheid hebben om persoonlijke vragen te stellen.”
Elizabeth Sendek ziet de uitdaging voor de kerk vooral op het punt van de toerusting en discipelschap. „Christenen hebben niet alleen een taak in de kerk, maar ook in de samenleving, waar zij van Gods trouw getuigen en concreet ingaan op de noden van alledag. We zien dat steeds meer groepen, ook binnen pinksterkerken, onze onderwijsprogramma’s gebruiken. Het seminarie is geen eiland, maar dient de hele samenleving. Zij leidt niet op tot bureaucratisch kerkleider, maar tot een christen die God dient op de plek waartoe Hij roept. Het enige antwoord op dwalingen, corruptie en een vals Evangelie is grondige kennis van de Bijbel en een Bijbelse toerusting voor het dagelijks leven.”