Massada, de zeepkist van ds. Taco Koster
NIEUW-VENNEP – Niemand zit op hem te wachten. Ds. Taco Koster weet het. Toch wordt hij zondag bevestigd tot predikant-pionier voor de wijk Getsewoud in Nieuw-Vennep. Wat gaat hij daar doen? „Net als Paulus op de Areopagus, kijken wat de mogelijkheden zijn.”
Taco Koster (43), komend van Rijnsburg, gaat de tweede pioniersplek van de Protestantse Kerk bemannen. Getsewoud is een Vinex-wijk aan de rand van Nieuw-Vennep. Er wonen ongeveer 16.000 mensen. Ds. Koster heeft als opdracht „rand- en buitenkerkelijken in contact te brengen met het Evangelie.” Drie jaar heeft hij de tijd om „de kerk weer zichtbaar maken in de samenleving, juist daar waar geen kerk (meer) is.”
Ds. Koster wordt te werk gesteld bij CrossPoint, een jonge christelijke geloofsgemeenschap in de wijk, deel uitmakend van de Protestantse Kerk in Nederland. „Via CrossPoint wil ik de buurt in. Ik verlang ernaar mensen te bereiken die nu niets hebben met kerk en geloof.”
Ds. Koster is geen pionier die in het winkelcentrum op een zeepkistje klimt, de aandacht vraagt, en een preek houdt. „Ik begin met wat netwerken. Dat klinkt nog wat kaal, dat besef ik. Maar evangeliseren heeft vandaag de dag alles te maken met relaties en sociale netwerken. Mensen moeten in mij iets kunnen zien van wat God bij mensen doet.”
Ik geloof niet, zegt ds. Koster, in de oude manier van evangeliseren, het aanspreken van mensen op straat, het aanbellen bij de voordeuren. „Ik respecteer iedereen die dat wel doet, maar dat is niet mijn methode. Ik wil met mensen in contact komen, om eens te horen: wat maken de mensen hier mee? Wat zijn het voor mensen hier? En dan vooral ook: Welk beeld hebben mensen van het christelijk geloof?
Ik wil met mensen in gesprek, over: Wie ben jij? Kunnen we het samen misschien een keer hebben over de relevantie van het christelijk geloof? Dat is effectiever dan op de hoeken van de straten te gaan staan, Johannes 3:16 voor te dragen en te zeggen: Take it, or leave it.”
Geen kerk
Een kerk is er niet in Getsewoud. Ook geen gebouw met enige kerkelijke kleur. En een huis om in te wonen heeft ds. Koster ook nog niet. Als punt voor zijn ontmoetingen heeft hij restaurant Massada aan het Händelplein uitgekozen. „Laten we zeggen dat Massada mijn zeepkist is.”
Dat hij aan weerbarstig werk begint, weet ds. Koster. „Het Evangelie is niet naar de mens. Mensen zitten echt niet op de Bijbel te wachten, hier niet, en nergens. En toch kan God bijzondere dingen doen, soms onverwacht.”
Dat er in Getsewoud ooit een grote kerk wordt gebouwd, en dat daar een kerkenraad wordt bevestigd, dat ziet ds. Koster niet direct gebeuren. „Misschien moeten we eerlijk erkennen dat die aanpak in een Vinex-wijk in het westen achterhaald is. Het instituut kerk is met al zijn uiterlijkheden bij de meeste mensen nu eenmaal volstrekt buiten beeld geraakt. Er zijn andere vormen denkbaar, van een huiskamergebeuren, of een simple church, zoals men dat in Amerika kent, of een netwerkkerk waarbij je met elkaar communiceert via sociale media.”
Hoe gaat een predikant-pionier om met staande kerkelijke uitdrukkingen als: bekering, navolging, God dienen, et cetera? „Ik wil de inhoud van deze begrippen graag behouden, maar ik moet er wel naar op zoek hoe je die dingen vertolkt in een ander taalveld, zodanig dat mensen er nog iets van snappen. De boodschap mag niet vervagen achter onbereikbare dogma’s.”
De afgelopen acht jaar was ds. Koster gereformeerd predikant in Rijnsburg. Daar zag hij het kerkelijk leven van kleur verschieten, van de kerk als instituut tot een meer missionair ingestelde geloofsgemeenschap. „In die ontwikkeling voelde ik mij als een vis in het water. Ik wilde daar meer mee doen. En toen kwam Getsewoud op mijn pad. Was dit Gods wil in mijn leven? Ik denk van wel.”
Als ds. Koster tegen de serveerster in Massada, zijn zeepkist, in drie zinnen mag vertellen wat hij in Getsewoud komt doen, wat zegt hij dan? „Dan zeg ik: Meid, waar leef je voor? Is alles wat je hier opbouwt, is dát het nu, is dit het helemaal? Kom op, zeg, denk eens na. Zou het leven niet veel méér de moeite waard zijn als we het samen eens kunnen hebben over de zin van dit alles, over Gods genade en de essentie van de Bijbel?”
De Protestantse Kerk is bezig om in totaal zes pioniersplekken te creëren. Amsterdam-IJburg was de eerste locatie, daar begon ds. R. Visser in september 2010. De tweede locatie is Nieuw-Vennep. De derde plek wordt gerealiseerd op de Kop van Zuid in Rotterdam. Daar wordt meer gedacht aan een multiculturele gemeente die zich vooral gaat richten op „young professionals.” Op dit moment begint de missionaire afdeling van de PKN met de werving van een predikant voor de Kop van Zuid.
Voor de vierde plek wordt gedacht aan een digitale kerkgemeenschap op internet. Dit bevindt zich in een voorbereidende fase.
De vijfde locatie wordt gerealiseerd in een dorp in Friesland. Ds. P. Versloot van de afdeling missionair werk en kerkgroei van de PKN hierover: „Ik kan de plaatsnaam nog niet noemen omdat de onderhandelingen en voorbereidingen nog lopen.” Voor de zesde locatie worden mogelijkheden onderzocht in het zuiden en oosten van het land.