Evangelist Gerrit Baan: aangenaam en eerlijk getuigen
Bijna twintig jaar geleden werd de geboren Rijssenaar Gerrit Baan evangelist. In de tijd die volgde, leerde hij de mooie, maar ook de weerbarstige kant kennen van de opdracht om het Evangelie te verspreiden. Als landelijk toeruster, een functie die hij al in deeltijd vervulde, gaat Baan zich richten op bezinning, toerusting en materiaalvoorziening. Niet alleen om de evangelisatieposten te ondersteunen, maar ook om gemeenten te helpen.
Het is een worsteling. Niet alleen voor hem, maar ook voor zijn werkgever, het deputaatschap voor evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten. Hoe krijg je in het contact met de gemiddelde Nederlander ruimte om het Woord te laten spreken?
Baan: „Het is niet eenvoudig om in de huidige cultuur de boodschap van het Evangelie over te brengen. En al helemaal niet als je zaken als zonde wilt blijven benoemen of de betekenis van genade, de noodzaak van wedergeboorte en bekering, verzoening met God door de Heere Jezus en geloof en vernieuwing door de Heilige Geest.”
Toen Baan in 1992 begon in Leeuwarden functioneerde daar al zo’n twintig jaar een evangelisatiepost. Een eigen gebouw was er niet, maar via straatwerk, folderen, Bijbelcursussen en de zondagse samenkomsten probeerde de evangelist in contact te komen met mensen.
Het was een periode waarin hij veel leerde. „Aanvankelijk had ik allerlei ideeën over wat anders moest. En natuurlijk is het goed om na te denken over de vraag hoe je het Evangelie bij de mensen brengt. Maar het staat buiten kijf dat God Zelf mensen bekeert. Het Woord moet het doen, dát is een kracht Gods tot zaligheid.”
Na zijn Leeuwarder periode kreeg Baan de taak om het werk vanuit de nieuwe evangelisatiepost in Amsterdam uit te breiden. „Het deputaatschap kiest ervoor zich te richten op de grote steden. Vandaar dat na Amsterdam initiatieven gestart zijn in Rotterdam, Den Haag en Leidsche Rijn.” Het werk in Amsterdam, dat evangelist Krijgsman overnam, droeg vrucht. Anno 2011 bezoeken zo’n zeventig mensen de samenkomst. „Af en toe is de galerij in het oude kerkje zelfs in gebruik.”
Baan denkt dat vooral de aandacht voor eenzamen via onder meer een maaltijdproject en cursussen zijn vruchten afwerpt. Het concept van ‘Amsterdam’ is inmiddels gekopieerd naar classicale evangelisatieprojecten. „Daarmee verandert het model uit de jaren 70 en 80 van een evangelisatiepost als louter een plek voor de zondagse samenkomst.”
Een aantal posten is omgebouwd. In Alkmaar, waar Baan vanaf 2004 in deeltijd in deeltijd werkte, maar ook elders. Aan de rand van de Leeuwarder binnenstad werd een nieuw gebouw met inloopcentrum geopend. In Emmen kwam er een Bijbelwinkel in het stadshart.
De doorgaande secularisatie van de Nederlandse samenleving, vraagt van kerken om meer aandacht te besteden aan het evangelisatiewerk. Dat vereist een bepaalde houding, signaleert Baan.
Hij bespeurt in de reformatorische gezindte het gevaar dat het vreemdeling zijn ten opzichte |van de wereld kan omslaan in het zich geheel opsluiten in eigen kring.
Anderzijds is hij ook beducht voor een drang om met op Amerikaanse leest geschoeide methoden het Evangelie te brengen. „Daarbij worden doelen gesteld die al gauw leiden tot overactivisme.”
In zijn functie als toeruster probeert Baan samen met plaatselijke gemeenten een balans te vinden. „Als toeruster kan ik namens het deputaatschap ook gemeenten begeleiden die bijvoorbeeld een laagdrempelige Bijbelstudie willen opzetten, een maaltijdproject starten of andere activiteiten ter hand nemen.”
Dergelijke initiatieven zijn niet alleen voorbehouden aan de grote stad, meent Baan. „Door samenwerking tussen bijvoorbeeld de classes Amsterdam en Barneveld komen behalve financiën ook meer vrijwilligers beschikbaar voor de evangelisatieposten in Alkmaar en Amsterdam.
Een groep uit Ermelo helpt bij de kinderclub en het straatwerk, vanuit Scherpenzeel en andere Veluwse gemeenten wordt de bemanning van de inloop op zaterdag georganiseerd.”
Centraal bij alle evangelisatieactiviteiten moet volgens Baan staan „dat we ons stellen in de lijn van de belijdenisgeschriften.” Dat moet ook doorklinken in materiaal dat beschikbaar komt om het evangelisatiewerk te ondersteunen.
„Via een website wil het deputaatschap gemeenteleden en kerkenraden een handreiking doen. Denk aan folders en cursusmateriaal, maar ook een brochure over de doop, die je kunt geven als je onkerkelijke collega’s uitnodigt om bij de doop van een van je kinderen te zijn.”
Baan hoopt ook meer de gemeenten in te trekken om samen met evangelisatiecommissies praktische toerusting aan gemeenteleden te geven. „Zoals over hoe je een evangelisatiegesprek voert. Wat zijn de meest voorkomende vragen die je dan krijgt, enzovoort.”
Het deputaatschap zoekt daarvoor naar vormen van samenwerking met de Jeugdbond van de Gereformeerde Gemeenten en de Cursus Godsdienstonderwijs.
Het evangelisatiewerk moet volgens Baan met de woorden van Kolossensen 4:5 en 6 met wijsheid worden vormgegeven. „Het vrezen van de Heere is het begin van de ware wijsheid. Dat bepaalt onze houding, om de Boodschap van Gods Woord op een aangename, laagdrempelige wijze door te geven.”
Gerrit Baan
Evangelist Gerrit Baan werd in 1952 geboren in Rijssen. Hij was aanvankelijk werkzaam in het onderwijs. In 1992 volgde hij de overleden evangelist Joh. A. Segers op in Leeuwarden. Zeven jaar later werd Amsterdam zijn nieuwe werkterrein. Daar werd een evangelisatiepost gevestigd in het kerkgebouw van de voormalige gereformeerde gemeente van Amsterdam-Centrum, aan de Looiersgracht. Tussen 2001 en 2004 was Baan in algemene dienst van het deputaatschap voor evangelisatie. In dat laatste jaar werd hij in deeltijd evangelist in Alkmaar. Het overige deel van zijn functie bestond sindsdien uit toerusting voor evangelisatieactiviteiten. Dat werk doet hij sinds 1 februari fulltime.
In Kerkbreed komt iedere week een persoon aan het woord die een reflectie geeft op een opvallende gebeurtenis of ontwikkeling in het kerkelijk leven. Vandaag: evangelist G. Baan. Sinds dinsdag is hij voltijds werkzaam als landelijk toeruster voor het evangelisatiewerk namens de Gereformeerde Gemeenten.