Staking? ROC RijnIJssel zet bussen in
Het busvervoer ligt door acties plat. Het ROC RijnIJssel in Arnhem zet bussen in. De kosten lopen op tot 1000 euro per bus per dag. „Knap vervelend.”
Het busstation in Arnhem oogt verlaten. De perrons zijn leeg, de busbanen zijn leeg. „Pas op rijdende bussen”, waarschuwt een bordje op een toegangsdeur wat overbodig.
Gehaast zoekt een examenkandidaat haar bus. Tevergeefs. De Connexxionlokettist verwijst haar naar het speciaal ingerichte Examentransferium van RijnIJssel. Tijd om te praten heeft ze niet. „Ik moet examen verpleegkunde doen.” Weg is ze.
Campina deelt bekers vloeibaar ontbijt uit. „Om de pijn wat te verzachten.”
RijnIJssel is een grote. Het roc telt ruim 14.000 studenten, 256 opleidingen, verdeeld over 29 locaties in Arnhem, Elst, Zevenaar en Wageningen. Zo’n 4000 tot 5000 studenten van RijnIJssel doen de komende dagen examen. Van hen zijn er zeker 800 tot 900 gedupeerd door de acties.
Om de examenkandidaten toch op tijd achter hun opgaven te krijgen, zet het regionale mbo-college drie bussen in. Eentje naar Kronenburg, eentje naar Presikhaaf en een van station Ede-Wageningen naar Wageningen.
Manager communicatie André Pierik van RijnIJssel oordeelt omzichtig over de stakingen. „Behoorlijk flauw” en „knap vervelend”, vindt hij. Z’n echte mening kan hij tegenover deze krant niet prijsgeven. „Dat past niet in het Reformatorisch Dagblad…” Vooral het tijdstip van de staking steekt hem. „Studenten komen in de knel. Als je vier jaar lang een opleiding hebt gevolgd, wil je die nu ook afronden.”
De inzet kost RijnIJssel 1000 euro per bus per dag. Hoe lang het roc dit vervoer kan aanbieden, durft Pierik niet te zeggen. „Onze eerste zorg is de studenten op school krijgen.” Pierik merkt weinig begrip bij de bonden voor examenkandidaten. „Geen interessant item voor hen.”
Raymond Hermens uit Didam is een van de weinige chauffeurs die vandaag wel achter het stuur kruipen. De touringcarchauffeur van OTC Ziemerink is uitgeleend aan Connexxion. Vorige week moest hij zijn bus gedwongen in de remise laten staan. „Ik wilde werken, maar ik mocht niet. Dit is de omgekeerde wereld.”
De chauffeur heeft te doen met ouderen. „Vooral zij zijn afhankelijk van de bus. Beetje asociaal zijn die acties daarom wel.”
Lizet (17) uit Wehl en Noekie (17) uit Etten wachten gelaten op het Examentransferium. „Behoorlijk balen”, aldus de twee doktersassistentes. „We zijn de acties al behoorlijk zat.”