Economie

Studie: Chinese elektrische auto versnelt opmars ondanks tarieven

De opmars van Chinese elektrische auto’s in Europa is nog lang niet voorbij. Autobranchevereniging BOVAG meldt, op basis van een onderzoek dat het adviesbureau KPMG heeft laten uitvoeren, dat het marktaandeel in 2030 op 10 procent zal liggen. In 2023 was dat nog 4 procent van de totale Europese automarkt.

ANP
7 March 2025 07:53Gewijzigd op 7 March 2025 09:44Leestijd 2 minuten

Chinese merken zoals BYD en Lynk & Co hebben daarbij opvallend weinig last van de vorig jaar afgekondigde Europese importheffingen. „Chinese fabrikanten weten dankzij het reeds opgebouwde kostenvoordeel de impact te beperken. Ook hebben ze, al dan niet via joint ventures, plannen om een aantal assemblagelijnen naar Europa te verplaatsen”, schrijft BOVAG.

De verwachting is dat in 2030 net geen 19 procent van de in Nederland verkochte elektrische auto’s van een Chinees merk is. Drie jaar geleden lag diezelfde verwachting nog op 8 procent.

Chinese merken richten zich steeds vaker op het betaalbaardere segment elektrische auto’s en dat is volgens BOVAG juist waar de groei ligt. Deze producenten kunnen daarbij vaak een betere prijs-kwaliteitverhouding leveren dan producenten uit andere landen.

„Met een breed productportfolio en toegang tot een grote hoeveelheid mensen en middelen spelen ze razendsnel in op de actuele vraag. Waar de eerste Chinese toetreders drie jaar geleden zich op het premiumsegment richtten, zijn er steeds meer Chinese merken die zich nu juist focussen op een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Ook wat betreft distributie schakelen ze snel: na een eerdere focus op directe verkoop, wordt er nu toch steeds meer gebruikgemaakt van een traditioneel dealernetwerk”, staat in een persbericht van BOVAG.

Uit het onderzoek komen ook enkele knelpunten naar voren. „Onzekerheid over restwaarde en repareerbaarheid maakt leasemaatschappijen en verzekeraars nog terughoudend. En voor samenwerkende dealerorganisaties is het wennen aan de verschillen in bedrijfscultuur.” Toch denkt BOVAG dat „dealers die aanhaken, ermee kunnen compenseren voor het terugvallende marktaandeel van Europese merken”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer