Hasbro mikt op lucratief speelgoed als Play-Doh en Magic-kaarten
Speelgoedfabrikant Hasbro richt zich de komende jaren vooral op zijn in potentie meest winstgevende speelgoed. Denk hierbij aan Play-Doh, ruilkaartspel Magic: The Gathering, speelgoed voor opkomende markten en videogames, heeft het Amerikaanse concern donderdag naar buiten gebracht. Voor ander speelgoed vallen minder investeringen te verwachten.
Hasbro mikt in een nieuw plan voor de komende jaren op een omzetgroei van ongeveer 5 procent, maar de onderneming wil ook ongeveer 1 miljard dollar aan kosten besparen. Het bedrijf achter G.I. Joe-figuurtjes en Dungeons & Dragons-bordspellen denkt dat te kunnen doen door meer te investeren in merken en categorieën met het hoogste potentieel voor omzet- en winstgroei.
In de coronaperiode liep de vraag naar speelgoed wereldwijd nog flink op, maar die tijd is weer voorbij. Hasbro en grote rivaal Mattel, de maker van onder meer Barbie-poppen en Hot Wheels-auto’s, willen daarom kosten besparen en zich richten op winstgevendheid.
„Onze nieuwe strategie is gebaseerd op de belangrijkste inzichten die Hasbro’s evolutie naar een modern speelbedrijf zullen sturen: we bedienen fans van alle leeftijden wereldwijd, in elke prijsklasse, en bereiken fans waar ze spelen - wat steeds vaker online is”, licht topman Chris Cocks toe in een verklaring.