Moederbedrijf Albert Heijn groeit amper door lagere verkopen VS
Supermarktconcern Ahold, moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, bol, Etos en Gall & Gall, zag zijn verkopen in het vierde kwartaal van vorig jaar amper groeien. Dit was voornamelijk te wijten aan een omzetdaling in de Verenigde Staten, waar het bedrijf ongeveer twee derde van zijn inkomsten genereert.
De operationele winst van het in Zaandam gevestigde Ahold Delhaize daalde afgelopen kwartaal met 10 procent tot 607 miljoen euro, werd woensdag bekend. De omzet kwam uit op 23,3 miljard euro, 0,6 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In de VS, waar Ahold Delhaize ketens heeft zoals Food Lion, Giant en Stop & Shop, daalden de verkopen met eenzelfde percentage.
De onlineverkopen van boodschappen stegen afgelopen kwartaal wel, met 5,8 procent. De winstmarge bij Ahold Delhaize, een belangrijke indicator voor winkelbedrijven, verslechterde in het vierde kwartaal licht tot 4,1 procent. De „aanhoudend sterke prestaties in Europa” werden volgens het bedrijf tenietgedaan door prijsverlagingen en lagere eenmalige baten in de Verenigde Staten. De omzet stond daar ook onder druk door sluiting van minder presterende Stop & Shop-winkels afgelopen jaar.
In Europa, waar de omzet met 3,5 procent groeide, had het concern een „uitstekend jaar”, zegt topman Frans Muller in een toelichting. De Belgische supermarkten leverden „sterke prestaties”, terwijl het bedrijf profiteerde van kostenverlagingen. Het marktaandeel in Europese landen groeide naar eigen zeggen tot bijna 38 procent.
Webshop bol viel op met een 11 procent hogere omzet in het laatste kwartaal van 2024. In heel het jaar groeiden de inkomsten met bijna 9 procent tot 3,1 miljard euro. „Ondanks het nog steeds uitdagende e-commerce landschap heeft bol in aanloop naar de feestdagen goede resultaten laten zien, de omzetgroei versnelde en het platform bereikte het grootste aantal app-gebruikers ooit”, laat een woordvoerster weten. De webwinkel maakte vorig jaar ruim een vijfde meer winst.
Bestuursvoorzitter Muller verwacht dat de winstmarge van Ahold Delhaize dit jaar rond de 4 procent zal liggen, mede door verdere kostenverlagingen.