OpinieCommentaar

Doomsday Clock zegt niet alles

Sinds 1947 publiceert het Bulletin of Atomic Scientist van de Universiteit van Chicago ieder jaar in januari de Doomsday Clock. Daarmee willen de wetenschappers aangeven hoever de mensheid naar hun inschatting verwijderd is van een wereldomvattende catastrofe waardoor alle leven en beschaving op aarde wordt vernietigd.

Hoofdredactie
1 February 2025 16:11
beeld EPA, Alaa Badarneh
beeld EPA, Alaa Badarneh

De uitgave van dit jaar stelt dat het nog slechts 89 seconden is voordat de wereld ten onder gaat. Nooit eerder was de situatie zo alarmerend. De vorige editie sprak van 90 seconden. De toestand in en van de wereld is dus verslechterd.  En de oorzaak van ellende is de mens zelf. Die bewerkt zijn eigen ondergang.

Vooropgesteld: dit is een menselijke inschatting. Dat alleen al maakt dat deze publicatie niet het eind van alle tegenspraak is. Christenen kunnen bovendien direct zeggen dat het einde van de wereld niet in de hand van mensen ligt, maar door God is bepaald. Hij alleen weet de dag en het uur.

Toch is het zinvol om de waarschuwing die van deze Doomsday Clock uitgaat, serieus te nemen. De samenstellers wijzen op ontwikkelingen die het leven op aarde naar de afgrond voeren. Ze zijn bekend: oorlogsdreiging, onbeheersbare technologische ontwikkelingen, klimaatverslechtering en epidemieën.

Het is ook onmiskenbaar waar dat de mens op deze terreinen een cruciale rol speelt. Hij put de aarde uit. Terwijl de Goddelijke opdracht is die vooral te bewaren. De mens is rentmeester, mag het vruchtgebruik daarvan genieten, maar de eigenaar is de Heere God.

Die aandacht voor het behoud van de schepping is daarom geen linkse hobby, maar maakt onderdeel uit van het dienen van God. Dan kan deze wereldklok inderdaad helpen om christenen bewust te laten zijn van de urgentie van hun taak. Deze klok is een aansporing om zich in te spannen voor het bewaren van de schepping.

Tegelijk is deze klok voor een christen niet beslissend. De klok wordt Doomsday Clock genoemd. Doomsday betekent ”dag des oordeels”. De Bijbel spreekt ook over die dag. Maar er zijn twee essentiële verschillen tussen het gebruik van dat woord door wetenschappers en door christenen.

De dag des oordeels komt uiteindelijk niet omdat mensen de schepping en de beschaving in gevaar hebben gebracht. Die dag komt als het Evangelie van Zijn Koninkrijk aan alle mensen is gebracht. Dat is beslissend.

Daarnaast is die dag niet alleen een dag van ondergang, maar ook van herschepping. Er komt op die dag ook een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waar alles volmaakt en compleet zal zijn. Daar zal niemand meer zeggen: „Ik ben ziek”.

Naar die dag hunkert de gelovige. Daarom eindigt de Nederlandse Geloofsbelijdenis met de jubel: „Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus.”

De dag des oordeels is niet alleen een dag van ondergang maar ook de schepping van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde

Het commentaar vertolkt de mening van het Reformatorisch Dagblad en is geschreven door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.
Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer