Binnenland

Overijssel versnelt afhandeling ‘kanaaldrama’ met hulp van Slob

De provincie Overijssel heeft dit jaar met bijna honderd omwonenden van het Kanaal Almelo-De Haandrik afspraken kunnen maken over afhandeling van de schade aan hun huizen. Jarenlang verliep dat proces stroef, maar mede dankzij de hulp van oud-minister Arie Slob zit er nu tempo in. „Een mooie start, maar dit is nog maar het begin”, aldus Slob. Hij werd dit jaar aangesteld als onafhankelijk bestuurlijk kopstuk, om te bemiddelen bij situaties waarin de provincie en gedupeerden er onderling niet uitkomen.

ANP
19 December 2024 17:10Gewijzigd op 19 December 2024 17:19

Gedeputeerde Martijn Dadema hoopt het ‘kanaaldrama’ voor het einde van deze bestuursperiode, begin 2027, te kunnen afsluiten. „En liefst nog eerder.” Van de ongeveer vierhonderd huishoudens met schade is nu met ongeveer de helft een akkoord bereikt over de afhandeling. Begin dit jaar, voordat Slob begon, stond de teller op honderd opgeloste zaken. In 21 gevallen betaalt de provincie de bouw van een volledig nieuwe woning. Drie keer was dat op advies van Slob, die „langslepende en schrijnende situaties” oppakt. Vooralsnog heeft het provinciebestuur al zijn adviezen overgenomen.

Het 34 kilometer lange Kanaal Almelo-De Haandrik werd tussen 2011 en 2016 uitgediept en verbreed om het water toegankelijk te maken voor grotere schepen. In de jaren daarna kreeg de provincie zo’n vierhonderd schademeldingen binnen van omwonenden, onder meer over verzakkingen van huizen. Overijssel stelde een schaderegeling op, maar veel gedupeerden konden zich daar niet in vinden. Mona Keijzer adviseerde vorig jaar als bemiddelaar om de regeling „menselijker, milder en makkelijker” te maken. De provincie nam dat advies over en maakte hiervoor extra personeel en geld vrij. „We willen mensen weer toekomst geven. Daar lijkt dit jaar een goede, eerste stap voor gezet”, aldus Dadema.

Komend jaar neemt de provincie een besluit over de toekomst van het kanaal. Een groot deel van de oevers is instabiel en moet eigenlijk vervangen of gerepareerd worden. Dat kost tientallen miljoenen euro’s. Een van de alternatieve opties is om helemaal geen scheepvaart meer toe te staan. „We gaan daar met het gebied en alle betrokkenen over praten”, aldus Dadema.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer