FNV: bij grotere acties ook stakingen kantoorpersoneel ProRail
Als vakbond FNV de acties bij spoorbeheerder ProRail gaat uitbreiden, dan kan ook het kantoorpersoneel meedoen aan de stakingen. Dat zegt FNV-bestuurder Carl Kraijenoord. Nu voeren alleen verkeersleiders van ProRail regionaal actie.
FNV zei woensdag dat er grotere acties op het spoor kunnen komen, omdat er geen schot zit in de gesprekken over een nieuwe cao voor het personeel van ProRail. Volgens de bond kunnen er landelijke of langdurigere acties komen. Kraijenoord benadrukt dat die nieuwe cao voor al het personeel van ProRail geldt en dus niet alleen voor de spoorverkeersleiders. Bij ProRail werken volgens hem ongeveer 5200 mensen, van wie ongeveer negenhonderd verkeersleiders. Kantoorpersoneel is bijvoorbeeld actief met ICT of ontwikkeling van projecten.
Naast de stakende verkeersleiders van ProRail die lid zijn van FNV doen volgens Kraijenoord ook niet-leden mee uit solidariteit. In totaal heeft FNV volgens hem ongeveer duizend leden bij ProRail. Twee andere vakbonden, CNV en VHS, doen niet mee met de acties omdat hun leden het in meerderheid eens zijn met het onderhandelingsresultaat dat ze afgelopen zomer bereikten met ProRail.
Kraijenoord zegt dat donderdag en vrijdag wordt nagedacht over het opschalen van de acties bij ProRail en wat voor vorm die dan moeten krijgen. Vrijdagochtend wordt gestaakt bij de verkeersleidingsposten in Groningen, Zwolle en Arnhem. Daardoor zal tot 09.00 uur niet worden gereden door de NS in het oosten en noorden van het land. Ook de regionale treinen van Arriva en Keolis vallen dan uit.
De vakbondsbestuurder stelt ook dat nieuwe acties mogelijk wat minder ruim van tevoren zullen worden aangekondigd dan eerder het geval was. Daardoor zou de druk op ProRail vergroot moeten worden om in te stemmen met de looneisen van de bond. Wel worden acties op het spoor altijd minstens 48 uur van tevoren aangekondigd, aldus Kraijenoord.
Hij benadrukt dat het acties zijn tegen de werkgever ProRail en niet tegen de reizigers. „Wij vinden het meer dan vervelend dat de reizigers er last van hebben, maar we kunnen niet anders omdat ProRail niet verder wil praten. Wij denken ook zeker na over acties waarvan de reizigers minder last ondervinden, maar onze mogelijkheden bij ProRail zijn wat dat betreft zeer beperkt.”