Voormalig wethouder van financiën van de gemeente Almere Jaap Lodders vindt achteraf gezien dat hij meer openheid had moeten geven over de bestuurlijke problemen van de Floriade BV in 2018. In dat jaar stapte zowel de Raad van Commissarissen als de directie op.
Lodders verklaarde tijdens de raadsenquête over de Floriade dat hij de gemeenteraad meer had moeten informeren over het vertrek van de rvc dan hij in 2018 deed. De rvc en directie waren het niet eens met de koerswijziging van de gemeente voor het tuinbouwevenement. De gemeente wilde dat gebiedsontwikkeling voorop kwam te staan en dat het evenement daar onderdeel van zou worden. De gemeenteraad werd hier deels van op de hoogte gesteld tijdens een speciaal debat in 2018.
De Floriade heeft een verlies van 103,3 miljoen euro geleden, dat volledig voor rekening van de enige aandeelhouder gemeente Almere kwam. De enquête is ingesteld door de gemeenteraad om te achterhalen hoe het kan dat het evenement zoveel meer geld heeft gekost dan begroot.
Lodders was in 2018 en 2019 wethouder financiën in Almere. Tijdens het verhoor zei hij dat veel zaken al voor zijn termijn waren besloten. Zo werd Lodders bij zijn aantreden direct geïnformeerd over de bezwaren van de rvc tegen de gebiedsontwikkelingsplannen. De gemeente had daar een overeenkomst met vastgoedontwikkelaar Amvest voor gesloten, waarover inhoudelijk nog werd gesproken.
„Wij hadden het idee dat we er nog wel uit zouden komen met Amvest”, aldus Lodders. De gemeente bracht de bezwaren van de Floriade in tijdens die gesprekken. Uiteindelijk werd deze informatie niet volledig met de gemeenteraad gedeeld. „Wij dachten toen dat de informatie uit de ontslagbrief van de Raad van Commissarissen voldoende was. Achteraf hadden we de raad daar wat meer in moeten meenemen.”