Waarom een VVV-cadeaukaart minder waard kan worden
Bij het opruimen vindt iemand een verloren gewaande VVV-bon terug. Een meevaller, dus snel naar de winkel. Maar daar volgt een teleurstelling: de kaart is wel geldig, maar toch waardeloos. Hoe zit dat?
Het overkomt heel wat mensen, en sommigen van hen vragen zich af of dit wel door de beugel kan. Per slot van rekening heeft iemand geld voor de betreffende bon neergeteld. Waar blijft dat? Spekt de VVV er de kas mee?
Thérèse van Vliet van VVV Nederland beaamt dat de door haar organisatie uitgegeven cadeaubonnen na verloop van tijd minder waard worden. Maar volgens haar hebben maar weinig mensen daar last van. „De waardevermindering begint pas na drie jaar. Dan zijn bijna alle bonnen allang besteed. Onderzoek wijst uit dat maar liefst 97 procent van de cadeaukaarten binnen die 36 maanden wordt gebruikt.”
Probleem
Dat de bezitters van de overige 3 procent van de bonnen een probleem hebben, spreekt ze niet tegen. „Vanaf het vierde jaar na aankoop brengen we inderdaad kosten in rekening, die van het saldo van de kaart afgaan.” Daarbij gaat het om 6 euro per jaar.
Van Vliet geeft toe dit dat een behoorlijk bedrag is. Maar volgens haar is er een goede reden voor die inhoudingen. „Onze kaart is de bekendste in Nederland. Hij wordt overal gebruikt. Het is ook een van de weinige cadeaukaarten die door De Nederlandse Bank (DNB) als elektronisch geld wordt gezien. Dat betekent dat we het geld dat we ervoor krijgen op een aparte rekening moeten zetten, die onder toezicht van de DNB staat.”
Van Vliet: „Die verplichting zorgt ervoor dat de consument de grootst mogelijke bescherming geniet. Maar het kost ons wel veel geld. Een deel van die kosten verdienen we terug door onze kaarten vanaf het vierde jaar minder waard te laten worden.”
In de praktijk betekent dat regelmatig dat een oudere kaart vrijwel niets meer waard is. Zo levert een bon van 25 euro, die 7 jaar in het laatje van een kast heeft gelegen, nog 1 euro op.
Ondernemers
De inhoudingen vormen volgens Van Vliet zeker niet de belangrijkste inkomsten uit de cadeaukaarten. „De ondernemers die ze gebruiken, dragen een bepaald percentage van hun omzet aan ons af.” Ze wil uit concurrentieoverwegingen niet aangeven om hoeveel procent het gaat, maar navraag leert dat bedrijven vaak 10 procent van de kaartwaarde aan VVV Nederland overmaken.
„We moeten het geld voor de kaarten op een aparte rekening zetten” - Thérèse van Vliet, medewerkster VVV Nederland
Van Vliet benadrukt dat ondernemers baat hebben bij de kaarten. „In 2022 hebben we daar onderzoek naar gedaan. Daaruit blijkt dat consumenten in winkels die onze bonnen accepteren over het algemeen meer besteden dan de kaartwaarde en die bedrijven ook vaker bezoeken.”
De kaarten leveren VVV Nederland geld op, anders zou de organisatie er ongetwijfeld mee stoppen. Maar hoeveel ermee wordt verdiend, wil Van Vliet niet vertellen. Wel geeft ze aan dat de rente-inkomsten door de relatief lage rente in de afgelopen jaren minder hoog waren dan in het verleden. „Maar dat zorgt niet voor problemen.”
Kritiek
Onder meer de Consumentenbond heeft in het verleden kritiek geuit op VVV Nederland. Maar volgens de bond ging het daarbij vooral om de informatie die werd verstrekt. „Een paar jaar geleden was het niet voldoende duidelijk dat de kaarten na verloop van tijd minder waard werden. Inmiddels is dat wel het geval. De VVV voldoet aan de wettelijke verplichtingen.”