Kerk & religieEvangelisatie
Billboard langs snelweg wijst automobilist op Bijbelse boodschap 

Op steeds meer plaatsen in het land moeten langs snelwegen billboards verschijnen die voorbijgangers in aanraking brengen met de Bijbelse boodschap en aangeven dat ze welkom zijn in de kerk. Dat is het doel van Stichting Blijde-Boodschap.

Ontwerp voor een billboard van Stichting Blijde-Boodschap „als tegenwicht tegen Halloween”. beeld Koos Hoogendoorn
Ontwerp voor een billboard van Stichting Blijde-Boodschap „als tegenwicht tegen Halloween”. beeld Koos Hoogendoorn

”Kerstfeest is de boodschap van Gods liefde”, luidt de tekst die het afgelopen jaar verscheen op een reclamezuil langs de snelweg A12. Het is een initiatief van de jonge Stichting Blijde-Boodschap , die sinds kort actief naar buiten treedt om geld te werven voor haar werk.

Voorzitter van de stichting is Koos Hoogendoorn uit Zevenhuizen. Hij vertelt dat in 2022 het initiatief ontstond om een tekst over de betekenis van Kerst te plaatsen op een reclamezuil bij een groot tuincentrum in zijn woonplaats. „In de periode voor Kerst zagen we daar veel mensen naar binnen gaan om allemaal dingen te kopen waar ze eventjes blij van worden. Maar als Kerst voorbij is, verdwijnen die spullen weer en je hart wordt er niet mee gevuld.”

Diverse personen uit de regio steunden het initiatief financieel. Het leidde ertoe dat dezelfde tekst over de betekenis van Kerst het afgelopen jaar langs de A12 werd geplaatst. „Verschillende mensen wilden hiervoor geld doneren. Daardoor werd het te groot om als particulier initiatief verder te gaan en is er een stichting opgericht. De bestuursleden komen uit de Gereformeerde Gemeenten en de Protestantse Kerk in Nederland.”

Door het plaatsen van billboards hoopt de stichting dat „voorbijgangers geprikkeld worden om de Heere Jezus Christus te dienen als Koning dan wel gaan nadenken over de teksten die ze lezen”. Door –gesponsorde– advertenties werft zij sinds enkele weken financiën om op zo veel mogelijk zuilen langs (snel)wegen onder meer de betekenis van de christelijke feestdagen te belichten.

Halloween

„We plaatsen de teksten op basis van lastminutebeschikbaarheid van reclamezuilen”, zegt Hoogendoorn. „Dat kan sterk wisselen. De ene dag kan er een plek beschikbaar zijn in Flevoland, een volgende dag in Noord-Brabant. Gemiddeld is er 1500 euro nodig om een week lang een boodschap te tonen. Het is een beetje afhankelijk van de plek waar een zuil staat en het gemiddelde aantal voorbijgangers op die locatie.”

De borden worden pro Deo ontworpen door iemand die de stichting steunt. Vanaf volgende week worden er „als tegenwicht tegen Halloween” langs doorvoerwegen in de vier kernen van de gemeente Zuidplas billboards geplaatst met de tekst: ”Angst went nooit. In de Liefde is geen plaats voor angst. Welkom in de kerk.”

Het ontwerpen van de billboards vraagt om zorgvuldigheid, zegt Hoogendoorn. „Sommige aanbieders van reclamezuilen geven aan dat er geen religieuze boodschappen mogen worden geplaatst. We zullen dan ook niet snel Bijbelteksten gebruiken. Als mensen onze website bezoeken, kunnen ze meer richtinggevende informatie vinden.”

„We denken na over het ontwikkelen van een platform waar mensen met persoonlijke vragen terechtkunnen” - Koos Hoogendoorn, Stichting Blijde-Boodschap

Bemoedigingen

De website bevat behalve een korte uitleg van de betekenis van het christelijk geloof ook „bemoedigingen vanuit de Bijbel” in de vorm van Bijbelteksten. Bezoekers kunnen doorklikken naar een website waar de hele Bijbel online te lezen is in onder meer de Statenvertaling en de NBG-vertaling. „We denken na over het ontwikkelen van een platform waar mensen met persoonlijke vragen terechtkunnen. Mogelijk kunnen we daarbij samenwerken met een evangelisatiecommissie.”

Afhankelijk van de binnenkomende giften wil de stichting vanaf medio november op zo veel mogelijk plaatsen in het land de tekst over de betekenis van Kerst langs snelwegen laten verschijnen. Het bestuur is bekend met diverse andere organisaties, zoals Stichting Titus en Stichting Overkerkmuren , die een min of meer vergelijkbaar doel hebben. „Met een van die organisaties hebben we binnenkort contact om te kijken hoe we elkaar kunnen versterken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer