Elke dag andere Bijbeltekst op digitale reclamezuil langs snelweg A15
„Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien.” Of: „Vertrouw op de Heere met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet.” Op reclamezuilen langs de snelweg A15 springt een Bijbeltekst in het oog. Een van de initiatiefnemers is de Sliedrechtse Stichting Overkerkmuren.
Een ondernemer die anoniem wilde blijven, begon meer dan een jaar geleden met het plaatsen van Bijbelteksten op digitale borden langs de A15. „Na negen maanden is hij daarmee gestopt”, zegt Johan Kok, voorzitter van Stichting Overkerkmuren. „In mijn gemeente, de christelijke gereformeerde kerk Eben-Haëzer in Sliedrecht, riep dat de vraag op of we het initiatief konden voortzetten. We kwamen al snel tot de conclusie dat het qua kosten goed zou zijn om dat met een aantal kerken samen te doen. Het is ook mooi om gezamenlijk het Woord te laten spreken.”
Binnen de gereformeerde gemeente in Sliedrecht bleek hetzelfde idee te leven, vertelt Kok. „We besloten de krachten te bundelen.” Een initiatiefgroep werkte het plan uit. Dat leidde in februari tot de oprichting van Stichting Overkerkmuren. Hierin participeren negen gemeenten uit Sliedrecht en omgeving, behorend tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK), de Gereformeerde Gemeenten (GG) en de Hersteld Hervormde Kerk (HHK).
Pasen
Sinds Pasen draagt de stichting er zorg voor dat er op twee digitale borden langs de A15 bij Sliedrecht en Hardinxveld een Bijbeltekst uit de Statenvertaling of de Herziene Statenvertaling zichtbaar is. „Dagelijks passeren honderdduizend automobilisten deze borden. De tekst is elke dag anders. De ene keer bemoedigend, de andere keer aansporend. Bovendien houden we rekening met het kerkelijk jaar. Het uiteindelijke doel is mensen op Christus te wijzen.”
Op de beide reclamezuilen is hetzelfde Bijbelwoord te zien. „Elke anderhalve minuut is de tekst zes seconden zichtbaar.” De stichting wil de kosten hiervan „niet breed ventileren”, zegt Kok. „Maar je moet aan in totaal tienduizenden euro’s per jaar denken voor deze twee borden.”
Het geld wordt voor een belangrijk deel opgebracht door de deelnemende kerken. De komende tijd hoopt de stichting haar inkomsten via bedrijven en particuliere giften te vergroten. „Dat biedt de mogelijkheid om de tekst bijvoorbeeld elke 48 seconden of elke 24 seconden in beeld te brengen.”
Lectuur
Op een vast reclamebord langs de A15, bij afslag 25 (Sliedrecht-Oost), springt nog een andere tekst in het oog: ”God kent jou. Ken jij Hem ook?” Er staat een verwijzing bij naar Psalm 139. Onderaan staat de website debijbelvoorjou.nl vermeld.
Een ondernemer uit de regio, die niet met zijn naam in de krant wil, nam het initiatief om via dit bord een Bijbelse boodschap uit te dragen. Hij vertelt dat hij al geruime tijd met het idee rondliep om „reclameborden te gebruiken voor evangelisatie”, al voordat Stichting Overkerkmuren was opgericht. „Ik had al eens contact gehad met een verhuurder van reclamemasten. In mei dit jaar kreeg ik een aanbieding om achttien maanden gebruik te maken van een bord bij de afslag Sliedrecht-Oost. De boodschap die ik opgaf, staat er nu ruim twee maanden op.”
De ondernemer heeft contact gehad met Stichting Overkerkmuren, maar „mijn initiatief staat daar los van”. Hij verwijst op zijn bord naar debijbelvoorjou.nl „omdat op deze website veel lectuur is te vinden voor mensen die meer willen weten over de Bijbel”. Deze site biedt onder meer de mogelijkheid gratis Bijbelcursussen te downloaden. „Ik hoop en bid dat mensen daar vroeg of laat naar op zoek gaan.”
Erwin Luimes, die betrokken is bij de website debijbelvoorjou.nl, zegt desgevraagd dat hij tot nu toe geen vragen of reacties heeft binnengekregen die herleidbaar zijn tot mensen die het bord langs de A15 hebben gezien. „Maar het Woord van God spreekt ook in de stilte, dus we zijn dankbaar voor alles wat er in ons land zichtbaar aan herinnert dat er een God is Die verlorenen wil redden.”
Bijbel met uitleg
De digitale uitingen van Stichting Overkerkmuren vermelden nog geen website, maar dat gaat per 1 september veranderen, zegt voorzitter Kok. „Naast de website van de stichting, gericht op de eigen achterban, hebben we een nieuwe site ontwikkeld: bijbeltekst.nu. Deze wordt vanaf komende maand standaard vermeld onder de weergegeven Bijbeltekst. Wanneer mensen zich afvragen waar de tekst vandaan komt of wat die wil zeggen, kunnen ze op deze site terecht.”
Bijbeltekst.nu biedt een toelichting op het tekstvers dat die dag op de borden zichtbaar is, „vanuit de Bijbel met uitleg. Ook de teksten van de afgelopen dertig dagen zijn erop terug te vinden, inclusief de context waarin ze staan. Geïntereseerden kunnen via de site bovendien gemakkelijk contact leggen met een van de deelnemende kerken.”
De stichting heeft vooralsnog geen plannen om in de toekomst meer reclamezuilen in het land te benutten voor evangelisatie. „Maar als kerken bijvoorbeeld langs de A27 of een andere snelweg iets dergelijks willen doen, gaan we graag met hen in gesprek om onze ervaring te delen. Het zou natuurlijk prachtig zijn als dit op veel meer plaatsen in het land zou gebeuren.”