Kerk & religie 

Interkerkelijk Kenniscentrum houdt open dag om groei te vieren

Vaders en moeders met jonge kinderen, clubleiders van kerkelijke verenigingen, geldschieters, opa’s en oma’s. Het is een bont gezelschap van zo’n 250 mensen dat de eerste open dag van het Interkerkelijk Kenniscentrum bezoekt. Sinds de start in 2021 maakte de organisatie een explosieve groei door.

Gertrude de Wildt
28 September 2024 20:07Gewijzigd op 30 September 2024 07:09
Kinderen nemen deel aan het kinderprogamma op de open dag van het Interkerkelijk Kenniscentrum (IKC) in Hardinxveld-Giessendam. beeld Cees van der Wal
Kinderen nemen deel aan het kinderprogamma op de open dag van het Interkerkelijk Kenniscentrum (IKC) in Hardinxveld-Giessendam. beeld Cees van der Wal

Bij de ingang van het IKC-pand op het industrieterrein in Hardinxveld-Giessendam staan deze zaterdag tafels klaar met koffie en gebak. Het centrum viert de groei die het in de achterliggende jaren doormaakte. In het pand staan de dozen met materialen bijna tot aan de voordeur. Bestuurder Willem Kok vertelt enthousiast hoe de aanvragen van 1000 orders per jaar in 2021 naar 10.000 orders nu zijn gegaan. Namen in het begin zo’n 600 kerkelijke gemeenten producten af van het IKC, inmiddels zijn dat er 800.

Thuiswerkorganisatie

De kerkelijke jeugdwerkorganisaties die binnen het IKC opereren zijn het LCJ, Hervormd Jeugdwerk (HJW) en de Bond van Hervormde Zondagsscholen. Maar Kok ziet dat een breder scala aan kerken gebruikmaakt van de producten van het IKC. Een catechisatiemethode , adventspakketten en gebedskaartjes vinden gretig aftrek. Kok: „Iedereen die zich aangetrokken voelt tot een boodschap die gebaseerd is op Schrift en belijdenis is bij ons welkom. We bieden materiaal aan dat wordt afgenomen door de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland tot een rooms-katholieke parochie. We hebben ook contact met de Protestantse Kerk in Nederland, waarbij gemeenten een budget van 6500 euro krijgen om diensten, toerusting en producten bij ons af te nemen.”

De organisatie groeide van 10 fte bij de oprichting naar 18 fte nu. Of het pand nu ook moet uitbreiden? „Nee,” vindt Kok. „We blijven een thuiswerkorganisatie. We willen niet dat het geld voor het IKC in steen gaat zitten. Wel hebben we recent een studio ontwikkeld om professioneler te kunnen werken aan audio- en videomateriaal.”

Augustinus

Een van de nieuwe werknemers is Pieter van der Sluijs, die werkt bij het team ”BasiC”, een onderdeel van het IKC. Op het scherm in zijn kamer is te zien hoe jongeren in een gymzaal aan het voetballen zijn onder leiding van Van der Sluijs’ collega Matthijs Voskuil. „Zo ben ik bij IKC terechtgekomen. BasiC organiseert sporttoernooien of we gaan naar middelbare scholen. We willen jongeren opzoeken op de plekken waar zij zijn, impact maken op hun tijdlijn. Dat doen we door bijvoorbeeld Augustinus te vertalen in hedendaags Nederlands. In korte quotes maken we daar een verhaal van op Insta. Ik vind het supergaaf wat we hier samen neerzetten.”

„Door een sporttoernooi ben ik bij IKC terechtgekomen” - Pieter van der Sluijs, communicatiemedewerker bij BasiC

Buiten zijn kinderen druk aan het knutselen. De 4-jarige Mirna kleurt alsof haar leven ervan afhangt. Naast zich heeft ze een emmertje staan dat ze heeft versierd met stickers en waar bloemzaadjes in zitten. Nu is ze aan een papieren vogel bezig. Een groepje heeft zich geschaard rond een keyboard. ”Groot is Uw trouw, o Heer”, zingen ze. Ook verzen uit de nieuwe psalmberijming die vanuit het IKC is ontstaan, klinken over het Hardinxveldse industrieterrein. In een loods verderop houdt jeugdwerkadviseur Niek Bakker een lezing over hoe de Bijbel te lezen met jongeren.

Drieslag

Bij het springkussen staat Arien van Ginkel. Hij is mediastrateeg bij het IKC en wil dat alles wat het centrum uitgeeft de harten van kinderen en jongeren raakt. Afgelopen week was juist de eerste uitzending van het kindermuziekprogramma Zing!, een initiatief dat binnen die strategie past. „Dat gebeurt vanuit Kind en Evangelie, ook een onderdeel van het IKC. Doordat we de krachten van verschillende organisaties hebben gebundeld, kunnen we activiteiten ontplooien en spullen op de markt brengen die van hoge kwaliteit zijn.”

Is het voor het IKC niet lastig om materiaal te ontwerpen dat voor de hele breedte van de gereformeerde gezindte bruikbaar is? Van Ginkel: „Wat voor onze uitgaven en activiteiten belangrijk is, is dat ze passen binnen de drieslag ”Één Naam, twee wegen, drie stukken”. Als team bevragen we elkaar er ook op, of dat wat we zeggen of schrijven separerend is. Ik denk dat het ons goed lukt om heel de achterban te bedienen. Interkerkelijk jeugdwerk heeft toekomst.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer