BinnenlandKringloopwinkel
Mailtje leidde tot start kringloop Amersfoort

Een mailtje van de Amersfoortse Inge Meijboom naar Red een Kind luidde de start van een kringloopwinkel in. Inmiddels is ze er zo’n zes jaar bestuurslid.

26 September 2024 19:36Gewijzigd op 26 September 2024 19:46
Bestuurslid Inge Meijboom is al zes jaar betrokken bij de kringloop van Red een Kind in Amersfoort.
beeld Ruben Schipper Fotografie
Bestuurslid Inge Meijboom is al zes jaar betrokken bij de kringloop van Red een Kind in Amersfoort. beeld Ruben Schipper Fotografie

„Ik las dat in Zwolle een kringloopwinkel was gestart”, vertelt Meijboom. „Daarna heb ik geïnformeerd of Red een Kind dat ook in Amersfoort zou gaan doen. Het bleek dat ze een week ervoor over hadden gesproken.”

In kerken en onder donateurs werd een oproep gedaan om mee te helpen. Het resultaat: twintig vrijwilligers op de eerste bijeenkomst. Overigens zijn dat er inmiddels bijna tachtig. „Het was pas de tweede winkel van Red een Kind, dus we moesten veel zelf bedenken.”

Na het vinden van een leegstaand bedrijfspand, werd er een maand geklust voordat de winkel open kon. En na anderhalf jaar kon ook de bovenverdieping in gebruik worden genomen.

„We hebben nu 750 vierkantemeter winkelruimte.” Dat betekent dat er allerhande spullen kunnen worden verkocht, inclusief kleine meubels. Grote meubels en bedden worden niet aangenomen. Kleding en spullen voor de huishouding worden het meest verkocht. „Bijna elke klant gaat wel weg met een artikel voor in de keuken.”

Er wordt gewoonlijk ook voldoende binnengebracht. „Soms krijgen we mooie en nieuwe spullen van Blokker, zoals kussentjes en vazen. Die kunnen we goed verkopen. Bedrijven weten ons te vinden.”

Een enkele keer worden er spullen gebracht die zoveel waarde hebben dat het standaardpubliek van een kringloopwinkel daar niet naar zoekt. Die spullen gaan op Marktplaats. Als voorbeeld noemt Meijboom een muziekinstrument, een schilderij of sieraden.

Opvallende items zijn er ook. „We hebben een keer een trouwring gekregen. Via sociale media gingen we op zoek naar de eigenaar ervan. En het komt wel voor dat mensen een boek uit de kast halen en voorin de eigen naam of de naam van een familielid vinden.”

Verreweg de meeste bezoekers zijn mensen die voor een lage prijs iets leuks willen kopen. Het valt Meijboom op dat daar steeds vaker jongeren bij zijn. Ook komen er handelaren die spullen door willen verkopen.

Reclame maken is behalve via sociale media nauwelijks nodig. „We zijn gevestigd op een bedrijventerrein waar veel mensen komen. Ze gaan dan ook bij ons langs.”

De winkel is drie hele en twee halve dagen per week open. „Vorig jaar maakten we ongeveer 200.000 euro winst.” De opbrengst van de winkel gaat naar noodhulp in diverse landen waar Red een Kind actief is.

Dit is het vierde deel in een serie interviews over kringlopen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Achterkrant

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer