Met duidelijke maatregelen kan het Noorse wagenpark in rap tempo elektrificeren.
Noorwegen blijft voorlopig wereldkampioen elektrisch rijden. Het Scandinavische land staat er al jaren om bekend dat nergens ter wereld, relatief gezien uiteraard, zo veel volledig elektrische auto’s rondrijden als daar. Nieuwe cijfers van de Noorse evenknie van de RDW (het OFV) bevestigen de enorme voorsprong die het land heeft op de rest van de wereld.
In de maand juli was bijna 92 procent van de nieuw verkochte auto’s in Noorwegen voorzien van een stekker en een batterij. Van de 6456 nieuwe personenauto’s die in juli in Noorwegen zijn geregistreerd, waren er 5933 volledig elektrisch. Dat is een marktaandeel van 91,9 procent. Vorig jaar juli lag dit aandeel ongeveer 10 procentpunt lager en over heel 2023 was 82,3 procent van de nieuw verkochte auto’s in Noorwegen volledig elektrisch.
Aan tippen
Volgens OFV-directeur Solberg Thorsen heeft aan het eind van dit jaar 90 procent van de nieuwe auto’s die in Noorwegen de showrooms verlaten uitsluitend nog een elektromotor. Daar kan geen enkel ander land in de verste verten aan tippen. Zelfs Nederland niet, toch ook een vooraanstaand stekkerautoland. Hier was in juli zo’n 30 procent van de nieuwe auto’s volledig elektrisch. In Duitsland was dat 15 procent. „Noorwegen is wereldleider op het gebied van het aandeel elektrische auto’s”, aldus Solberg Thorsen.
Wie een tankstation runt in pakweg Oslo, doet slechte zaken. Volgens data van OFV zijn er vorige maand in heel Noorwegen nog 45 auto’s verkocht die op fossiele brandstof (benzine of diesel) rijden. Dat is nog maar 0,7 procent van de markt.
„Het succes van de elektrificatie van het Noorse wagenpark zit een beetje in de Noren zelf”, zegt Joeri van Dam, expert elektrisch rijden en auteur van het EV Jaarboek. „Rijk geworden met olie en gas staan ze open voor een energietransitie met onder meer waterkrachtcentrales. Ze willen onafhankelijk zijn.”
Noorwegen zag al snel dat auto’s vroeg of laat elektrisch zouden worden en werkte hard aan de opzet van een dicht laadnetwerk. „Dat maakt het succes extra opvallend”, stelt Van Dam. „Noorwegen is een groot land, je rijdt daar lange afstanden en het klimaat is koud, waardoor het rijbereik wordt beperkt.” Dat het Noorse wagenpark desondanks grotendeels op stroom rijdt, hangt ook samen met allerlei stimulerende maatregelen van de overheid.
Wegenbelasting
Minder wegenbelasting, vrijstelling van tolheffing voor stekkerauto’s, lage kosten voor snelladen, noem maar op. Van Dam: „Gratis parkeren, over de busbaan mogen rijden, maar ook soepele regels waardoor nieuwe toetreders uit bijvoorbeeld China makkelijker binnenkomen. Vorig jaar heeft de Noorse overheid enkele stimulerende maatregelen afgebouwd, maar kennelijk houdt het de Noren niet meer tegen.”
„Noren zijn toch anders dan Duitsers, die nog graag het gaspedaal diep intrappen” - Joeri van Dam, expert elektrisch rijden
Als andere landen de transitie naar een elektrisch wagenpark een flinke slinger willen geven, zijn er volgens Van Dam drie voorwaarden nodig: „Een overheid die erin gelooft en daarnaar handelt, een goede laadinfrastructuur en een bevolking die openstaat voor innovatie. Noren zijn toch anders dan Duitsers, die nog graag het gaspedaal diep intrappen.”
Voordat de rest van Europa, laat staan de rest van de wereld, net zover is als de Noren zal er nog heel wat benzine en diesel vloeien, verwacht Van Dam: „Elektrische auto’s zijn in de basis duurder en doordat bijvoorbeeld subsidieregelingen voortdurend veranderen en pas vanaf 2035 er een, ook nog niet eens volledig, verbod komt op de verkoop van nieuwe fossiele auto’s, hangt er een zweem van onzekerheid rondom elektrische auto’s.”