Hoe breng je als ondernemer fysiek en digitaal winkelen zo slim mogelijk bij elkaar? Het antwoord in steeds meer formules: via de webzuil.
De gele zuil met het forse scherm valt in de ANWB-winkel in Sneek nauwelijks op. Hij staat niet op een zichtplek, maar wel in de buurt van de kassa.
De achterliggende gedachte is simpel, legt supervisor (leidinggevende) Annet de Groot uit. „We proberen de klant eerst te helpen met de spullen die we in de winkel hebben. Lukt dat niet, dan zoeken we samen op de webzuil in onze onlineshop. Daar hebben we een groter assortiment.”
Als iemand dan bijvoorbeeld het leuke jasje gevonden heeft waarvan de maat niet meer in het rek hing, dan rekent hij of zij direct af. De bestelling wordt vervolgens zonder verzendkosten thuisbezorgd.
Na een succesvol verlopen proef heeft de ANWB in alle 72 fysieke winkels webzuilen geplaatst. Volgens De Groot is de klant negen van de tien keer bereid meteen te betalen. Dat verzending gratis is, speelt daarbij volgens haar zeker een rol. „Als je zelf thuis via de webshop bestelt, geldt dat alleen vanaf een minimumbedrag.”
Klanten reageren heel positief op de service, zegt ze. „Ze vinden het heel fijn dat het gelijk geregeld wordt.” Vooral kleding en grotere spullen als fietsendragers, koffers en campingstoelen worden via de webzuil besteld.
Hoeveel extra omzet dat oplevert, kan De Groot niet zeggen. „Maar als een product niet in de winkel ligt en we de webzuil niet zouden hebben, denk ik dat mensen er niet voor terugkomen.”