Vrouwelijke zzp’er krijgt meer opdrachten dan mannelijke
Vrouwen die als zzp’er actief zijn, doen het steeds beter. Ze zijn succesvol in het binnenhalen van opdrachten en verdienen inmiddels vrijwel evenveel als hun mannelijke tegenhangers.
De voorsprong van dames als het gaat om het binnenhalen van opdrachten is best groot. Volgens de Talent Monitor zijn ze er 78 procent succesvoller in dan mannen. De Monitor wordt bijgehouden door onder meer de Intelligence Group, een specialist in gegevens over de arbeidsmarkt. De uitkomsten van het onderzoek werden maandag gepubliceerd.
Corona
Een ander opvallende uitkomst is dat vrouwelijke professionals inmiddels ongeveer hetzelfde inkomen hebben als hun mannelijke collega’s. In de afgelopen zes jaar hebben de dames daarmee een forse achterstand ingehaald. Tot en met het eerste kwartaal van 2020 bedroeg het verschil in beloning nog 10,3 procent, maar na de coronaperiode is het verschil minimaal. Uiteraard spelen factoren zoals werkervaring en opleidingsniveau nog steeds een rol in het verklaren van verschillen in tarieven.
Vrouwen werken ook vaak in andere sectoren dan mannen. Zo is 75 procent van alle zzp’ers in de zorg vrouw. In de bouw ligt het percentage onder de 10 procent.
Voorkeur
Wie op grond van deze gegevens verwacht dat vrouwen zelf vaak worden benaderd door recruiters, wervers van opdrachten of personeel, komt bedrogen uit. Die wervers blijken juist een duidelijke voorkeur voor het ‘sterke geslacht’ te hebben. Uit de analyse blijkt dat mannen gemiddeld een derde vaker worden benaderd dan vrouwen. Onder zelfstandig professionals is dat iets minder dan negentien keer per jaar bij mannen tegen bijna vijftien keer per jaar bij vrouwen. Bij werkenden in loondienst gebeurt dit ruim tien keer per jaar tegen bijna zeven keer per jaar.
Geert-Jan Waasdorp, directeur en oprichter van de Intelligence Group, weet de oorzaak: „Mannen werken vaker fulltime en zijn daardoor aantrekkelijk om te benaderen door recruiters. Dit zou financieel gedreven kunnen zijn, want meer werkuren betekenen ook meer omzet voor een wervingsbureau. Daarnaast speelt mogelijk een rol dat op LinkedIn, één van de belangrijkste kanalen voor het werven van opdrachten, mannen licht oververtegenwoordigd zijn.”
Marion van Happen, eveneens betrokken bij de Talent Monitor, spreekt in dit verband van gemiste kansen. Volgens haar gaan veel recruiters bij werving van opdrachten af op hun gevoel. „Organisaties die zich door feiten en cijfers laten leiden, blijken aantoonbaar succesvoller in bemiddeling, groei en winstgevendheid.”
Volgens Van Happen moeten recruiters daarom hun aanpak veranderen. „Het is nodig om tot een een rechtvaardige en gelijkwaardige arbeidsmarkt voor iedereen te komen.”