„Je huis isoleren? Denk eens aan een rolluik”
Het is april en dat betekent dat het aantal orders bij Van Berchum Zonwering en Rolluiken in Werkendam stijgt. „De piek bereiken we vaak in mei of juni. Met de heter wordende zomers willen steeds meer mensen de zonnehitte buiten de deur houden”, merkt eigenaar Dirk van Berchum.
Begin deze maand opende Van Berchum zijn nieuwe showroom, die 150 vierkante meter groot is. De belangrijkste producten uit het assortiment zijn hier te vinden: rolluiken, screens, markiezen en terrasschermen. „Mijn 78-jarige vader Wim van Berchum heeft symbolisch het lintje doorgeknipt. We zijn een echt familiebedrijf”, vertelt de 49-jarige eigenaar.
De vader van Van Berchum startte de onderneming in 1976 in Werkendam. Na een verhuizing naar Nieuwendijk streek het bedrijf in 1984 opnieuw neer in Werkendam. Sinds 2002 doet Van Berchum zaken in het huidige bedrijfspand, op een industrieterrein in diezelfde gemeente. Inmiddels werken er elf medewerkers.
Waarom zou de consument voor zonwering kiezen als het binnenklimaat met een airco tot op een halve graad nauwkeurig is af te stemmen? Van Berchum: „Als de zon vol op het glas staat, stijgt de binnentemperatuur al snel met 5 à 6 graden. Een airco moet dan dus heel hard draaien om de ruimte te verkoelen. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de energierekening.”
Vrieskou
Bij de consument is het rolluik populair. Van Berchum legt uit waarom: „Dit type zonwering houdt ook de winterse vrieskou buiten de deur. Dus als je je woning wilt isoleren, denk dan eens aan deze mogelijkheid. Daarnaast houdt een dicht rolluik veel buitengeluid tegen. Ideaal voor je nachtrust.”
Van Berchum levert ook zonwering voor projecten. Zo mocht zijn bedrijf screens leveren voor negentig appartementen in Waalwijk. „Woningbouwverenigingen krijgen meer oog voor de isolerende voordelen van zonwering. Daarom investeren ze hier steeds vaker in.”
„Als de zon vol op het glas staat, stijgt de binnentemperatuur al snel met 5 à 6 graden” - Dirk van Berchum, eigenaar Van Berchum Zonwering en Rolluiken
Ook de onderhoudsmarkt wordt steeds belangrijker, merkt van Berchum. Zonwering die goed wordt onderhouden, gaat minder vaak kapot. Zo worden fikse reparatiekosten voorkomen. „We spreken vaak af dat wij ook het onderhoud doen bij de projecten waar wij onze zonwering hebben geplaatst. Zo verkleinen we de kans dat een bejaard stel in de zomer met een kapot rolluik zit.”
Zonnig
Aan de omzetcijfers van de laatste jaren is goed terug te zien dat de populariteit van zonwering toeneemt. Zo groeide het bedrijf jaarlijks met zo’n 5 procent. Vooral 2020, het eerste volledige coronajaar, was een uitschieter. Mensen zaten toen massaal thuis, dus wilden ze het daar in de zomermaanden ook comfortabel houden, verklaart Van Berchum. „Dat jaar steeg onze omzet met wel 15 procent.”
Van Berchum ziet de toekomst zonnig tegemoet, zowel letterlijk als figuurlijk. De zomers worden, zo verwachten experts, de komende jaren steeds warmer. Dat betekent dat meer klanten zullen informeren naar zonwering. „Dat biedt ons kansen om verder te groeien”, stelt de eigenaar.
Hoewel steeds meer mensen zijn bedrijf weten te vinden, vindt van Berchum dat er vanuit de overheid te weinig oog is voor de isolerende voordelen van zonwering. „De burger kan bijvoorbeeld wel subsidie krijgen voor nieuwe kozijnen die geschikt zijn voor isolerend glas, maar voor zonwering bestaat zo’n regeling niet. Toch blijft zonwering een verstandige investering: je bespaart veel energie als je de hitte buitenhoudt.”