Personeel werkt steeds vaker overal vandaan, of dat nu vanaf kantoor is, vanuit huis of vanuit de auto. IT-specialist Symbis helpt bedrijven en zorgorganisaties aan een vlot functionerende digitale omgeving die hiervoor nodig is.
De IT-diensten die het bedrijf uit Alblasserdam aanbiedt, zijn zeer divers. „Die variëren van het meedenken over de inrichting van de werkplekken tot een grootschalige migratie naar de cloud”, zegt salesmanager Jan Smit (32). „Hierbij worden digitale gegevens en programma’s van een lokale computer naar door internet ondersteunde servers en diensten verplaatst. Zo kan het personeel waar en wanneer dan ook zijn werk doen”, licht hij toe.
Symbis bedient zo’n 225 klanten, waaronder bekende namen als de SGP en de vakorganisatie RMU. Ook de christelijke zorginstellingen Adullam, Cedrah en De Schutse behoren tot de klantenkring. Smit: „Die organisaties hebben vaak een aparte IT-afdeling. Die helpen we bij het uitvoeren van grote projecten.”
Bij kleinere klanten verloopt de invulling van de dienstverlening vaak anders. Zo was marketeer Marco Krijgsman (51) onlangs bij twee bedrijven die geen IT-afdeling hebben. „Daar doet een medewerker het IT-werk naast zijn normale werkzaamheden. Die organisaties hebben meestal hun hele IT-omgeving bij ons in beheer gebracht.”
Dat komt mede doordat softwaresystemen steeds complexer worden, constateert directeur Marien Karels (37). „Vroeger had je als organisatie één systeem. Nu zijn er meerdere aan elkaar gekoppeld. Een wijziging in de boekhoudsoftware kan bijvoorbeeld ook een aanpassing in het systeem van personeelszaken betekenen. Als er dan ergens iets misgaat, kan dit een hele keten van gevolgen hebben.”
Draaiboek
De laatste jaren heeft Symbis er veel klanten bij gekregen. Karels denkt de komende tijd in hetzelfde tempo door te groeien. „Ook op het gebied van IT-security vragen bedrijven steeds vaker onze hulp.”
Binnen een organisatie mag vaak niet iedere medewerker bij alle informatie, laat staan buitenstaanders. Het beveiligen van de IT-omgeving is daarom van groot belang. „Daar zijn verschillende technieken voor die naadloos op elkaar moeten aansluiten”, weet Karels.
Grote winst op het terrein van beveiliging valt te behalen door bewustwording onder het personeel te creëren. Daarom geeft Symbis trainingen aan organisaties. „Als een medewerker een link opent in een phishingmail, kan het hele systeem platgaan”, stelt Karels. „De beveiliging van een onderneming is zo sterk als de zwakste schakel.”
Maar hoe goed de IT-omgeving ook is beveiligd, een hack of een lek kan nooit voor 100 procent worden uitgesloten. Toch loont het de moeite om in veiligheidsoplossingen te investeren. Smit ziet het zo: „Ook met goede sloten op de deur kan er worden ingebroken, maar de kans dat dit gebeurt, wordt daardoor wel aanzienlijk kleiner.”
Symbis helpt klanten zodat ze bijvoorbeeld een draaiboek klaar hebben liggen in het geval van een lek of hack. Krijgsman: „Als je dan nog moet gaan nadenken of je losgeld aan de hackers moet betalen, ben je te laat.”
Hoofdpijndossier
Hoewel de IT-dienstverlener het laatste jaar zes nieuwe medewerkers heeft mogen verwelkomen, blijft het aantrekken van vers bloed in deze tijd van personeelsschaarste een heikel punt. „Dat is een hoofdpijndossier”, erkent Karels. „Daarom proberen we jonge mensen warm te maken voor het vak.”
Dat doet Symbis onder meer door medewerkers gastlessen te laten geven op verschillende mbo-scholen. Met het Hoornbeeck College zijn er nauwe contacten. Zo kwamen eerstejaars mbo-studenten onlangs een ochtend kijken in Alblasserdam. „Zo krijgen ze er een gevoel bij hoe het is om bij een bedrijf als het onze te werken”, legt Karels uit.
Een andere uitdaging: het up-to-date houden van kennis. In de digitale wereld, waarin de nieuwste technieken elkaar in rap tempo opvolgen, is dat een absolute must. Symbis stelt medewerkers dan ook in de gelegenheid om trainingen en cursussen te volgen. Smit: „Daarom zien we collega’s als ons kostbaarste bezit; zij houden het kennisniveau binnen het bedrijf op peil.”