G2O ontrafelt geheim achter sterk merk
In de huidige beeldcultuur is het een uitdaging om je bedrijf op een goede manier te presenteren. Maar hoe zet je een sterk merk neer? Gijs Huisman (48), eigenaar van G2O Brand Builders, doet dat door een bedrijf te bekijken als een persoon.
Wie het pand van G2O in Veenendaal binnenstapt, krijgt meteen het gevoel dat hij een andere wereld betreedt. De geur van strategisch opgestelde geurstokjes komt je al snel tegemoet. Grote kunstplanten dragen bij aan een exotische, maar tegelijkertijd rustgevende sfeer. „Als bedrijf moet je uitstralen waar je voor staat”, zegt Huisman. „Wij vinden een ontspannen werkomgeving belangrijk.”
In 1998, net na het afronden van zijn studie grafische vormgeving, begint Huisman zijn eigen bedrijfje. In deze periode, waarin het internet opkomt, helpt hij ondernemingen aan een in het oog springende website. Dat blijkt een gat in de markt, want de meeste websitebouwers beperken zich tot het technische gedeelte en leggen weinig creativiteit aan de dag voor de vormgeving.
Steeds meer bedrijven kloppen bij Huisman aan vanwege zijn onderscheidende aanpak. Zijn eenmansbedrijfje groeit jaarlijks en inmiddels heeft G2O –met een dozijn medewerkers in dienst– zich ontpopt tot een mkb-bedrijf dat jaarlijks tientallen ondernemingen helpt met het goed in de markt zetten van hun merk.
Emoties
Hoe doet Huisman dat? Zijn adagium luidt: straal uit wie je van binnen bent. In zijn zoektocht naar „het DNA” van een bedrijf, gaat hij in gesprek met de directie, leidinggevenden, medewerkers en klanten. „Zo brengen we de eigenschappen in kaart die voor het bedrijf misschien heel normaal zijn, maar die buitenstaanders uniek vinden. Vervolgens denken we na over hoe een organisatie deze kwaliteiten het beste kan uitdragen.”
Veel bedrijven communiceren alleen over wat ze doen of leveren. Daar doen ze zichzelf echter mee te kort, vindt Huisman. Een klant ontwikkelt vaak namelijk geen voorkeur voor een merk vanwege hun producten of diensten, maar omdat het bedrijf positieve emoties bij hem losmaakt. „Een slimme organisatie weet dat en maakt hiervan gebruik in bijvoorbeeld zijn communicatie-uitingen”, stelt hij.
Huisman noemt Coolblue –overigens geen klant van G2O– als schoolvoorbeeld van een sterk merk. Het e-commercebedrijf onderscheidt zich niet door de producten die het verkoopt, maar wel door het gevoel dat het bij klanten oproept. „Als leek heb je dat niet zo in de gaten, maar Coolblue stopt in al zijn uitingen een positieve emotie”, constateert Huisman. „Op veel producten staat een leuk zinnetje dat een glimlach op het gezicht van de klant tovert. Dat straalt Coolblue ook uit: een energiek bedrijf dat de consument graag ten dienste staat.”
Test
Na een aantal gesprekken te hebben gevoerd en de sfeer te hebben geproefd, wist Huisman vaak al wat de unieke eigenschappen van een bedrijf zijn. Na verloop van tijd voelde hij echter de behoefte om zijn bevindingen wetenschappelijk te onderbouwen. Daarom werkt zijn bedrijf al jarenlang met een zelfontwikkelde methodiek.
Deze methode is gebaseerd op de 4-drives theorie van de Amerikaanse socioloog Paul R. Lawrence, die beoogt de intrinsieke motivatie van de mens te doorgronden. Huisman heeft deze methodiek speciaal afgestemd op bedrijven. „Eigenlijk benaderen we een bedrijf hiermee als een persoon met specifieke karaktertrekken. De unieke kenmerken die we zo ontdekken, zetten we in als uithangbord om een merk stevig in de markt te zetten.”
Hoe kijkt Huisman naar de toekomst? In hoeverre maakt bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie (AI) zijn werk op termijn overbodig? „Deze techniek is nu al in staat om hele teksten te schrijven”, weet Huisman. „De vorm van ons werk kan veranderen, maar ik ben er wel van overtuigd dat niets zo’n creatieve en persoonlijke draai aan processen kan geven als het menselijk brein. Er zal dus genoeg werk overblijven.”
Bij het verlaten van het pand geen beeldscherm met ”Bedankt voor uw bezoek”; wel een kleurrijk verpakte bonbon uit de hand van Huisman: „Voor onderweg naar huis.”