EconomieItalië

Italianen getroffen door tulpenmanie

Zeven jaar geleden opende een Nederlander een tulpentuin in het noorden van Italië. Inmiddels wemelt het in het land van de Keukenhofjes.

Pauline Valkenet, Trouw
2 April 2024 15:14Gewijzigd op 2 April 2024 16:06
Keukenhof in Nederland. beeld Keukenhof
Keukenhof in Nederland. beeld Keukenhof

Het was vorige week een echte happening in Bari: de feestelijke opening van een tulpenveld waar bezoekers tegen betaling een paar bloemen kunnen plukken. Niemand minder dan de burgemeester was erbij, samen met wethouders en de korpschef van de politie. Er kwam zelfs een priester opdagen om de tienduizenden tulpen te zegenen. Lokale media berichtten opgetogen: de eerste tulpentuin in Zuid-Italië!

Tuliparken –tulpen heten in het Italiaans ”tulipani”– schieten in dit land… nou ja, als tulpen uit de grond. In Noord-Italië zijn er al meer dan tien, er zijn een paar in Rome, er is er eentje in Umbrië en nu dus ook in Bari.

Het zijn hectares vol tulpen, die nu bloeien en dat tot half april blijven doen. Voor gemiddeld 5 euro kunnen bezoekers twee tulpen uitkiezen en plukken. Elke extra bloem kost 1 of 1,5 euro.

De tulpenvelden hebben namen als ”Tulipomania”, ”Tuliparty” en ”Tulipani World” en worden uitdrukkelijk gelinkt aan Nederland: er staan molentjes of enorme klompen in. In hun marketing gaat het over „een hoekje van Nederland” en „een tuin in Nederlandse stijl”.

Nederlander

Het was, hoe kan het ook anders, een  Nederlander die de tulpentuin en het zelf plukken in 2017 in Italië introduceerde. Het concept was toen volkomen nieuw. Zijn naam: Edwin Koeman.

Keukenhof in Nederland. beeld Keukenhof

Koeman runt inmiddels twee tulpenvelden: een bij Milaan, met dit jaar 715.000 Nederlandse bollen van vierhonderd soorten in de grond, en een bij Turijn.

Hij is speciaal naar Italië verhuisd om zijn onderneming op te starten. „Ik sprak al Italiaans en had al in de bollenhandel gezeten. Ik wist dat Italianen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsers, bereid zijn behoorlijk voor mooie dingen te betalen”, vertelt hij aan de telefoon.

Koemans Tulipani Italiani sloeg onmiddellijk aan. Vorig jaar ging het over de 130.000 bezoekers heen. Hij zegt dat de Italianen de kleurenpracht erg waarderen: „Al die kleuren geven de mensen een vrolijk gevoel.” Sociale media spelen een heel grote rol in het succes. „Bijna alle klanten delen foto’s en filmpjes. Die zien er spectaculair uit.”

Dat zijn idee nu volop door ondernemende Italianen wordt gekopieerd, daar wordt Koeman niet per se blij van, zeker niet als er een concurrent in zijn buurt opduikt. Maar ergens is hij er ook trots op. „Er is variatie. Er zijn tulpenvelden waar je kunt picknicken, waar ze yogales geven of een wijnproeverij organiseren. Dat is toch wel hartstikke mooi.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer