RD wil slimmer publiceren online en op papier
Het was een spannende week voor het Reformatorisch Dagblad. De redactie is op een andere manier gaan werken én heeft een nieuw redactiesysteem in gebruik genomen.
We hebben gelukkig geen mailtjes of telefoontjes gehad van lezers die aan de krant, op internet of op papier, konden zien dat er heel wat collega’s de afgelopen week een paar korte nachten hebben gehad. Dinsdag 19 maart ging de redactie namelijk over op een andere manier van werken en een nieuw redactiesysteem. Natuurlijk moest de winkel openblijven, dus het was hard werken voor de collega’s om dat allemaal goed te laten verlopen.
Die combinatie van een nieuwe werkwijze en een ander redactioneel systeem was een flinke overgang: organisatorisch, technisch en cultureel. Tot deze week was de deadline voor de papieren krant belangrijk. Bij de nieuwe werkwijze willen we de lezers, luisteraars en kijkers op een slimmere manier bereiken. Op het kanaal (papier en digitaal) en op het moment dat het hun het beste uitkomt.
Artikelen worden in principe geschreven voor onze onlinekanalen: de nieuwsapp en de website. Daarna is er een groep collega’s die kijkt hoe de artikelen in de papieren krant gepubliceerd kunnen worden. Op die manier kunnen we u nog beter voorzien van nieuws, achtergronden en analyses bij de actualiteit. Want een analyserend artikel of een mooi interview dat aan het begin van de avond is geschreven, kan zo rond koffietijd diezelfde avond gelezen worden op onze app en website. Zo bedienen we u zo slim mogelijk met waardevolle artikelen, video’s en podcasts.
Terwijl ik dit schrijf, realiseer ik me dat we ook vóór 19 maart al probeerden artikelen op een goede manier online te plaatsen. Maar nu is de werkwijze zo ingericht dat we op de redactie eigenlijk ‘gedwongen’ worden eerst aan de digitale kanalen te denken, en dan pas aan de papieren krant.
Misschien dat u nu denkt: „Daar ben ik niet blij mee. Want ik heb helemaal geen zin om naar de website te gaan, ik wil ‘s avonds gewoon m’n vertrouwde krant lezen.” Ook dan is er goed nieuws. De extra aandacht voor onze digitale kanalen gaat niet ten koste van de aandacht die we hebben voor de papieren krant. Sterker nog: in februari zijn we overgestapt op een nieuw soort krantenpapier. Een investering die gelukkig goed wordt ontvangen in de lezerskring.
Steef de Bruijn.
Reageren? Hoofdredactie@rd.nl