Voorspoed en genezing voor wie maar gelooft? Die boodschap is „absoluut niet met de Bijbel te verenigen”, zegt Hans Frinsel (72), die al in de jaren negentig waarschuwde tegen de gevaren van het zogenoemde welvaartsevangelie.
De gevolgen daarvan kwamen voor de oud-zendingswerker in Guinee-Bissau heel dichtbij toen een vriend in het Afrikaanse land stopte met het gebruik van medicijnen, omdat hij vast geloofde in een spoedige genezing. Enkele maanden later overleed hij.
Triomfalisme
En zo wordt de Bijbel „misbruikt”, aldus Frinsel, lid van een baptistengemeente. „Vroeger verweerden ook pinkstertheologen zich fel tegen het welvaartsevangelie, maar nu merk ik dat dit denken ook in evangelische kringen in Nederland enorm aanslaat. Veel mensen herkennen niet dat dit on-Bijbels is. Geleidelijk sluipt er een bepaald triomfalisme in de vocabulaire van veel evangelische gemeenten, bijvoorbeeld in de liederen die worden gezongen.
Ik hoor tegenwoordig heel vaak Spreuken 18 langskomen, waarin staat dat dood en leven in de macht van de tong zijn. Het gaat er in deze tekst om dat onze woorden niet zonder gevolgen zijn, maar die wordt dan uitgelegd als: onze woorden hebben scheppende kracht. Dat leerden ook bekende welvaartspredikers als Kenneth Hagin, Kenneth Copeland en Benny Hinn.”
Uitzondering
„Die benadering zie ik ook terug in de boodschap van Tom de Wal van Frontrunners. Er zitten stukjes waarheid in: God kan zeker een zegen geven en mensen genezen. Maar in de praktijk zijn wonderlijke genezingen eerder uitzondering dan regel. Die vinden vooral plaats binnen de context van de gemeente en de verkondiging van het Evangelie aan mensen die niet of nauwelijks van Hem hebben gehoord.”
Frinsel wijst op het tweede vers in de derde brief van Johannes: „Geliefde, voor alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk uw ziel welvaart.” In de Engelse King James Version wordt er over ”prosper” (welvaart) gesproken. „Daar ontleenden de eerste welvaartspredikers hun ”prosperity gospel”, welvaartsevangelie, aan. Deze tekst is echter een zegenwens en geen basis voor een leerstelling die welvaart garandeert.
Wat moeten broeders en zusters die om Christus’ wil worden vervolgd en alles zijn kwijtgeraakt met een evangelie van voorspoed en welvaart? Wat zeg je tegen christenen die in Noord-Korea vanwege hun geloof in een strafkamp zitten? Wie Christus volgt, moet vervolging verwachten: „Een slaaf is niet meer dan zijn heer. Als ze Mij vervolgd hebben, zullen ze ook u vervolgen.” Ook dat is een belofte.”