Voor de wet is de fatbike een fiets, in de praktijk vaak niet
E-bike en fatbike: voor de wet zijn ze precies hetzelfde. Maar in de praktijk zijn fatbikes vaak opgevoerde scheurmonsters, die snelheden tot 50, 60 kilometer per uur halen. Zo kan het niet langer, vinden belangenorganisaties.
Wanneer is een fiets een fiets? Dat is soms niet zo eenvoudig te bepalen. Daarom stelde de overheid een aantal voorwaarden op. Biedt de tweewieler trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur, heeft hij een motor van maximaal 250 watt en gaat hij niet vooruit als de bestuurder zijn trappers stilhoudt? Dan is het een fiets. Voor bestuurders gelden geen helmplicht en minimumleeftijd en rijbewijs en kenteken zijn niet nodig.
Snelheidsmonsters
Een fatbike voldoet op papier aan de voorwaarden van een fiets, en wordt dus ook als zodanig gezien. Maar de tweewielers met dikke banden, zeer populair onder jongeren, zijn makkelijk op te voeren en vallen in dat geval in de praktijk niet meer in de categorie fiets.
Dat dit een probleem is, zien ook de vier grootste Nederlandse fatbikeproducenten. Zij sloegen deze week de handen ineen en lanceerden ”Veilige Fatbikes Nederland”.
„Een positieve ontwikkeling”, vindt Sanne Over, woordvoerder bij de ANWB. Fabrikanten hebben een verantwoordelijkheid in het veilig houden van de weg, vindt de bond. „Zij moeten zorgen dat de fatbike in ieder geval niet makkelijk op te voeren is.”
Cijfers over ongelukken door opgevoerde fatbikes zijn er niet. Wel lijken de snelheidsmonsters, vaak bestuurd door jongeren, andere gebruikers van het fietspad een onveilig gevoel te geven. Eén op de vijf fietsers voelt zich vaak onveilig door snelheidsverschillen op het fietspad en snel langsrijdende voertuigen, blijkt uit onderzoek van de ANWB uit 2022. Een derde van de fietsers ziet wel wat in een maximumsnelheid, van „bijvoorbeeld 20 kilometer per uur” op het fietspad.
Het opvoeren helemaal voorkomen is een illusie, denkt Over. „Daarom willen wij dat de politie inzet op handhaving. Een hoge pakkans schrikt af.”
Ook Willemijn Pomper, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN), is blij met de actie van de fatbikefabrikanten. „Ze erkennen dat er door hun product een probleem ligt op het gebied van verkeersveiligheid en maken een vuist.” VVN roept de politiek op extra regels te stellen. „De fatbikes die we nu rond zien rijden, lijken niet meer op fietsen. Daarom zien wij wel iets in een helmplicht en minimumleeftijd. Een rijbewijs vinden we overigens niet nodig voor fatbikebestuurders.”