Autopech? Zelfredzame melder stelt zelf diagnose
Wegenwacht Wouter Gilhuis rijdt met zijn Volkswagen ID.4 door stad en land om gestrande ANWB-leden weer op weg te helpen. Deze keer staat een bijzonder zelfredzame moeder op hem te wachten.
Het is dinsdagochtend rond een uur of elf. Ik rijd in mijn wegenwachtauto vlak bij het Noord-Hollandse Weesp als er een pechmelding binnenkomt: een Skoda 1.2 verliest vermogen. Het gaat om een dieselauto.
Ik ga eropaf. Aangekomen bij een tankstation in Weesp zwaait een vrouw naar mij. „Fijn dat u er bent. Ik reed op de snelweg en opeens had mijn auto geen vermogen meer. Ik moest hem aan de kant zetten. Een berger heeft ons hier gebracht. Mijn dochter moet naar school, maar de EGR-klep is stuk.”
Ik kijk de vrouw enigszins verbaasd aan. De EGR-klep kapot? Ze toont me een uitleesapparaat dat ze heeft gekocht. Wat een zelfredzaamheid! Ik sluit mijn uitleesapparaat aan onder het dashboard en werp daarna een blik onder de motorkap. Mevrouw heeft gelijk. De EGR-klep blijft openstaan als de wagen stationair draait. Dat is niet de bedoeling.
Gerepareerd
De klep is een belangrijk onderdeel van moderne verbrandingsmotoren. Hij heeft de taak de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden te verminderen die uit de uitlaat ontsnappen. Ik dop de openstaande klep af zodat moeder en dochter hun weg kunnen vervolgen. Later moet deze klep in een garage gerepareerd worden. Voor de zekerheid rijd ik een stuk achter mevrouw aan, om zeker te weten dat ze niet weer stil komt te staan. Moeder en dochter zwaaien en steken hun duim omhoog. Het is weer gelukt.
Op mijn boardcomputer komt de volgende pechmelding binnen: een lekke band. Die melders hebben ongetwijfeld ook zelf de diagnose gesteld.
Wouter Gilhuis is wegenwacht bij de ANWB.