Slager Jacob Simons: Vlees blijft onverminderd populair
De winkel in Dordrecht is hét voorbeeld voor alle 26 Gelderblomvestigingen en behoort wat oppervlakte betreft tot de tien grootste slagerijen van ons land. De nog piepjonge eigenaren Jakob (25) en Neline (23) Simons hebben met hun goedlopende onderneming goud in handen.
„Slagers met passie sinds 1984”, staat er in grote letters op de wand achterin de open winkel. De 220 meter grote ruimte met verse vleeswaren in allerlei soorten en maten, trekt veel volk in het Dordtse winkelcentrum Sterrenburg. Dat wordt trouwens sowieso druk bezocht. „Alle grote retailers zijn hier gevestigd en het hele winkelgebied is overdekt en verwarmd”, zegt Jakob Simons.
Gelderblom is een slagerijketen die met franchise-eigenaren werkt volgens een vast concept. De slagers worden compleet ontzorgd. Verse worst en vlees worden centraal verwerkt en via een depot aan de afzonderlijke ondernemers geleverd.
Simons: „Als ik voor vijf uur ’s middags bestel, ligt het de volgende dag in de winkel. Omdat vrijwel alles direct wordt verkocht, zijn de producten altijd dagvers.”
De keten hanteert christelijke waarden en normen. Zo blijven de winkels op zon- en feestdagen dicht.
Opleiding
Hoewel Simons op zestienjarige leeftijd liever militair had willen worden, kwam zijn toekomst er plotseling anders uit te zien toen hij werd afgekeurd bij de ogentest. „Ik bleek voor 5 procent kleurenblind te zijn. Ik werkte indertijd parttime in een slagerij in Montfoort. De eigenaar bood mij aan om de opleiding aan de slagersvakschool te betalen als ik bij hem in vaste dienst kwam. Dat heb ik gedaan.”
Na drie jaar kreeg Simons de mogelijkheid om in een van de twee winkels van de opa van zijn vrouw te gaan werken. „Na anderhalf jaar dacht ik: dit kan ik zelf ook. Toen mijn vrouw en ik de kans kregen om in IJsselstein een Gelderblomzaak over te nemen hebben we dat gedaan. En twee jaar geleden vroegen ze mij om deze zaak in Dordrecht over te nemen.”
Producten die de Dordtse slager nog zelf maakt zijn salades, kant-en-klaar-maaltijden en panklaarproducten als hamburgers en slavinken. Een enorm succes, vertelt hij, want mensen zijn op zoek naar gemak. „Als beide partners werken hebben ze ’s avonds geen zin om nog te koken. Hier kopen ze dan een complete en verse maaltijd.” En in de winterperiode komt daar ook een zelfgemaakte en versbereide erwtensoep bij.
Naast het ontzorgen van de franchise-ondernemers richten de Gelderblomslagerijen zich op efficiëntie –daardoor is het mogelijk om prijsconcurrerend te werken– en het leveren van een ambachtelijk product.
Het vlees komt van een veehouder uit Twente. „Doordat we niet zelf hoeven uit te benen en te verwerken, is minder personeel nodig. En die kostenpost beïnvloedt voor een belangrijk deel de prijs van het product.”
Slagersvak
Hoewel Simons op dit moment voldoende werknemers in dienst heeft, beseft hij dat het slagersvak niet hoog op het verlanglijstje van de jeugd staat.
„Hoewel je bij ons door allerlei toeslagen wat meer kunt verdienen dan bij andere retailers, merken we wel het effect van negatieve publiciteit rond de veesector. Althans, als het gaat om het werven van nieuw personeel. Maar om hier te komen werken heb je geen vooropleiding nodig. Het is geen hogere wiskunde. Overal staan naambordjes bij en na twee weken weet je ook zonder hulp een biefstuk wel te onderscheiden van een karbonade.”
Nederlanders blijven volgens de jonge ondernemer echte vleeseters. „Sinds de uitbreiding van onze winkel in februari 2023 hebben we de omzet met zo’n 15 procent zien stijgen. Als ik een bestelling barbecuevlees krijg voor 120 mensen, moeten daar voor slechts enkele personen vegaburgers bij.”