Wat komt er terecht van de 4000 auto’s op uitgebrande vrachtschip?
Op de uitgebrande Fremantle Highway staan 4000 auto’s. Hoe komen die van het enorme vrachtschip af? En wat komt er van die beschadigde voertuigen terecht? Een berger: „Ik zou vriendelijk bedanken voor een auto met brandgeur.”
Een monsterklus. Dat wordt het bergen van de 4000 auto’s in de zwaarbeschadigde Fremantle Highway zonder enige twijfel. „Wij moesten na een kettingbotsing eens 22 voertuigen bergen. Een grote klus. Toen was het voor ons alle hens aan dek. En dan te bedenken dat wij een van de grootste bergingsbedrijven van Nederland zijn”, zegt Sigi van Duijvenboden, hoofd operaties bij bergingsbedrijf Vreugdenhil, actief in de Randstad.
Nederlandse autobergers zullen hun vingers niet willen branden aan de Fremantle Highway, vermoedt Rik Vorgers, directeur van Vorgers Autoberging in Borne. „Ik zie autobergend Nederland nog niet bezig gaan met deze klus. De grootste berger van ons land zou er bij wijze van spreken zo een halfjaar mee bezig zijn. Het zou mij niet verbazen als één opkoper met de 4000 auto’s aan de slag gaat. En dat dan een hijskraan de voertuigen één voor één uit het schip tilt.”
Accupakket
Hoe dan ook is het voor de autobergers op de Fremantle Highway oppassen geblazen, benadrukken beide autobergers. Op het kolossale vrachtschip staan immers zo’n 500 elektrische auto’s geparkeerd, waarvan er mogelijk honderden in brand hebben gestaan. Probleem is dat die wagens opnieuw vlam kunnen vatten, waarschuwen ze.
Het accupakket van een elektrische auto is lastig te blussen. „Er is op het vrachtschip momenteel absoluut kans op gevaar. Nadat een elektrische auto is geblust, kan dat voertuig binnen tien dagen weer ontbranden”, weet Vorgers. Hij is bestuurslid van de Vereniging van Bergings- en Mobiliteitsspecialisten (VBM) en deskundig op het terrein van brandgevaar bij elektrische auto’s.
„In Friesland stond een bootje met elektrische aandrijving in brand. De brandweer en berger besloten een gat in het vaartuig te maken en het te laten zinken. Toen het bootje een week later weer boven water kwam, begon het weer te branden.”
Mochten elektrische auto’s op het vrachtschip weer in brand vliegen, dan komt er heel wat bij kijken om zo’n calamiteit het hoofd te bieden, waarschuwt Vorgers. Hij wijst op een incident vorige maand bij pretpark Walibi Holland in Biddinghuizen. Daar ging een zestal elektrische auto’s in vlammen op. „Er moesten vanuit allerlei plekken in Nederland zes dompelcontainers worden aangevoerd”, zegt Vorgers. Hij doelt op speciale containers waarin de auto’s dagenlang worden gestald, zodat de gloeiend hete accupakketten kunnen worden gekoeld. Nederland telt zo’n twintig dompelcontainers. „Ik kan me voorstellen dat ze in Eemshaven ergens een plek reserveren voor het eventueel koelen van brandende wagens”, zegt Vorgers.
Autobergers doen er verstandig aan de Fremantle Highway met de „juiste persoonlijke beschermingsmiddelen” op te gaan, geeft autoberger Van Duijvenboden aan. „Dan denk ik bijvoorbeeld aan een volgelaatsmasker met het juiste filter. Bij een brand in een elektrische auto komen giftige stoffen vrij.”
Gewicht
Hoe zou je het gehavende schip het best kunnen leegruimen? Van Duijvenboden: „Hoe dan ook is het natuurlijk raadzaam om overleg te hebben met bijvoorbeeld de brandweer en Rijkswaterstaat. Op beelden is te zien dat de Fremantle Highway scheef ligt. Ik weet niet precies hoe het er daarbinnen uitziet, maar het lijkt mij het meest verstandig om eerst de bovenste dekken leeg te halen. Zo voorkom je dat onder in het schip te weinig gewicht komt te liggen en kun je dus vermijden dat het schip kapseist.”
Van Duijvenboden denkt dat hooguit een handvol kleine bergingsvoertuigen tegelijk de buik van het schip in kan. „Bergers zullen speciaal materiaal moeten gebruiken, zoals kleine lepelvoertuigen, waar je een auto achter kunt hangen.”
Rollen de gehavende auto’s nog? Dat maakt nogal wat uit voor de snelheid van de berging, geven beide bergers aan. „Als een verbrande auto met de banden zit vastgeplakt aan de laadvloer wordt de berging een stuk lastiger”, geeft Vorgers aan. In veel gevallen worden auto’s in series van acht vanaf een schip op een vrachtwagen gereden. „Het is de vraag of dat nu ook mogelijk is”, zegt Vorgers. „Misschien moeten de kapotte wagens via een schuifplateau één voor één van het vrachtschip worden gehaald.”
Bluswater
Wat moet er terechtkomen van de 4000 auto’s, waaronder voetuigen van dure merken als Porsche en Lamborghini? Een deel van de voertuigen zou niet ten prooi zijn gevallen aan de vlammen.
Beide bergers zijn somber gestemd en vrezen dat alle auto’s rijp zijn voor de sloop. „Ik vrees dat geen van de 4000 voertuigen nog op de openbare weg zal rijden. Autodemontagebedrijven zullen nog bruikbare onderdelen te koop aanbieden”, zegt Van Duijvenboden. „Stel dat een auto van het vrachtschip er nog nieuw uitziet. Intussen hangt in die auto wel een penetrante brandlucht. Geur trekt in de stoffen bekleding. Dat wil je echt niet. Ik zou vriendelijk bedanken voor zo’n auto.”
Hitte
Vorgers legt de vinger bij de „enorme hitte” die het schip en de lading dagenlang heeft geteisterd. „Een brandende elektrische auto bereikt een temperatuur van meer dan 700 graden. Dat heeft ook invloed op auto’s elders op het schip. Daarvan kunnen bijvoorbeeld de ruiten knappen of plastic onderdelen smelten.”
Het vele bluswater dat afgelopen dagen over het schip is uitgespoten doet de lading geen goed, tekent Vorgers aan. En al helemaal niet als dat zout bluswater is. „Door al dat water kunnen systemen in de auto kapot gaan.”