„Ramp op migrantenboot toont politieke crisis”
De Griekse autoriteiten hebben de hoop opgegeven dat ze meer overlevenden zullen vinden na het kapseizen van een migrantenboot bij de Griekse kust woensdag. Ze vrezen dat het dodental kan oplopen tot boven de 500, onder wie veel kinderen.
De Griekse autoriteiten hebben negen Egyptenaren gearresteerd na de ramp. Volgens Griekse media wordt deze groep overlevenden beschuldigd van het smokkelen van migranten en het vormen van een criminele organisatie.
Ook de kapitein van de overbelaste boot zou bij de arrestanten horen. Om meer over de toedracht van de tragedie te weten te komen, ondervragen de autoriteiten ook overlevenden. Er zijn 104 opvarenden gered.
De situatie op de Middellandse Zee is niet alleen een humane crisis, maar vooral een politieke, stelt Felix Weiss, woordvoerder van Sea Watch. De hulporganisatie heeft drie vaartuigen waarmee ze vluchtelingen redt die tijdens hun oversteek naar Europa in nood komen. Dinsdag nog pikte de Aurora, een nieuwe reddingsboot, 39 migranten op. „Ze waren in moeilijkheden. Zonder reddingsvesten en op een niet zeewaardige, ijzeren boot.”
Migratiedeal
De verdrinking van de vluchtelingen bij Griekenland noemt Weiss onbeschrijflijk en afschuwelijk. „Zeker omdat de Aurora dinsdag na de reddingsactie aan de ketting is gelegd door de Italiaanse autoriteiten. Het schip mag twintig dagen niet uitvaren. Juist dan gebeurt zoiets verschrikkelijks.” Hij stelt dat dergelijke rampen dan ook een direct gevolg zijn van het door de EU gevoerde asielbeleid.
De situatie op de Middellandse zee ziet Weiss verslechteren. Het aantal slachtoffers is sinds 2017 niet zo hoog geweest, blijkt uit cijfers. Dat heeft volgens Weiss onder meer te maken met een verschuiving in migratiepatronen. Sea Watch voert met behulp van twee vliegtuigen zoekoperaties uit om bootvluchtelingen in nood op te sporen. Tijdens die missies is te zien dat het aantal boten vanaf de Libische steden Benghazi en Tobroek –de oostelijke route– meer dan verdubbeld is.
„Die route werd voorheen veel minder gebruikt. Dat is logisch, want het is een ongelooflijk gevaarlijke route. De zeereis duurt alleen al drie tot vijf dagen. Er wordt in die regio minder gepatrouilleerd door de Libische kustwacht.” De westelijke route is stukken korter en gaat vanaf Tunesië of de Libische hoofdstad Tripoli richting Lampedusa.
Van de onlangs gesloten asieldeal van de EU verwacht Weiss weinig. Hij spreekt dan ook van een politieke crisis van formaat. „Met Libië –een land in oorlog– zijn geen goede afspraken te maken. Dus zullen migranten blijven komen via de illegale routes. Ze blijven veroordeeld tot de grillen van smokkelaars. De nieuwe deal houdt milities in Libië dan ook gewoon in het zadel. Deze verdienen aan de boottochten. Per overtocht moeten vluchtelingen waarschijnlijk zo’n 3000 tot 5000 euro betalen. Ondertussen zitten vele migranten in detentiekampen waar ze martelingen ondergaan of als slaven worden verkocht. Ook wordt de familie afgeperst om met meer geld over de brug te komen.”
Wat volgens Weiss nodig is? „De EU moet haar mensenrechtenverplichtingen nakomen en haar middelen inzetten om legale routes te creëren. Daarnaast moet er beter samengewerkt worden met hulporganisaties. Nu is er geen enkele communicatie tussen ngo’s en het reddingscoördinatiecentrum of autoriteiten. Dat maakt reddingsacties moeilijk.”