Onderwijs & opvoedingChatGPT
Schrijft robot straks scriptie voor studenten?

Een robot die helpt bij het schrijven van een scriptie, samenvatting of paper. ChatGPT lijkt studenten veel werk uit handen te nemen. Maar is dat ook hun ervaring?

beeld Jan den Ouden
beeld Jan den Ouden

Tja, wat weet ChatGPT eigenlijk zelf over de vraag in hoeverre studenten hem gebruiken? „Als AI-model heb ik geen directe toegang tot statistieken over het gebruik van ChatGPT door studenten”, deelt hij mee. „Echter, ik kan je wel vertellen dat ChatGPT en andere AI-chatbots in toenemende mate worden gebruikt door studenten over de hele wereld.” Of studenten blij zijn met hem? Dat is niet met zekerheid te zeggen, want het model zegt geen „directe interactie” te kunnen hebben met gebruikers. „Menselijke ervaringen en voorkeuren kunnen sterk variëren, en sommige studenten kunnen mijn hulp nuttig vinden, terwijl anderen mogelijk andere bronnen of methoden verkiezen.”

Nogal wiedes, ja. Dus toch maar even poolshoogte nemen bij studenten zelf, op hogeschool Viaa in Zwolle.

Scriptie

In de mediatheek zit Naomi Cataneanu achter haar laptop het eindgesprek over haar scriptie voor te bereiden. Ze moet drie stellingen bedenken om te verdedigen en legde die opdracht ook even voor aan ChatGPT. Helaas, dat hielp niet erg. „Hij maakte meer een samenvatting dan een stelling”, vertelt ze.

Ook vroeg ze de chatbot voor haar scriptie pakkende tussenkopjes te verzinnen, maar ook dat werd geen groot succes. Een dagplanning voor een trip naar Italië schudde de chatbot wel zo uit z’n mouw. „Maar misschien ben ik ook gewoon kritischer op mijn scriptie”, zegt de student social work.

Ook Anouk de Weerd had weinig aan de hulp van ChatGPT. Ze vroeg hem een creatieve titel voor haar scriptie te verzinnen. „Maar daar kwam niet echt wat uit.”

Zoektijd

Positievere ervaringen had Charina Wemekamp, student verpleegkunde. Ze gebruikt ChatGPT soms als richtlijn bij opdrachten. „Pas moesten we een visie van ziekenhuizen opstellen. ChatGPT geeft dan ideeën en daar maak ik een eigen verhaal van. Dat scheelt toch tijd.” Nee, ze laat de chatbot geen complete verslagen voor zich schrijven. „Ik wil graag zelf het vak leren. En mijn taalgebruik is ook anders.”

Ook Aron Marissen en Arno Otten, die verderop in de aula zitten te werken, roepen de hulp van ChatGPT weleens in. „Ik vraag dan expliciet om APA-bronvermelding bij de tekst of samenvatting”, vertelt Aron. „Wel controleer ik altijd of het klopt: op inhoud en bronnen. Dan zie je dat sommige bronnen niet bestaan.” ChatGPT gebruiken scheelt veel zoektijd, vindt Arno. „Hij kan ook handige sites aanleveren als je om links vraagt, zodat je vervolgens zelf in de originele bron kunt zoeken.

Inspirator

Een enkeling heeft nog nooit van het programma gehoord. „Sorry, ik leef denk ik onder een steen.” Sommige studenten gebruiken ChatGPT niet. „Voor mijn gevoel lever ik zelf betere kwaliteit dan de chatbot”, zegt Judith van der Weij bijvoorbeeld. „Geef mij maar de oude, vertrouwde manier.” Ook Ivan Knigge heeft weinig behoefte aan ChatGPT. „Ik denk dat ik het zelf ook wel kan.”

De twee werken aan een grote tafel in de mediatheek, met een groepje leden van studentenvereniging Ichthus. Lans Luteijn, die commerciële economie aan Hogeschool Windesheim studeert, vindt de chatbot wel een handige inspirator. „Als ik een stuk moet schrijven, vraag ik eerst wat dingen aan ChatGPT. Aan de hand daarvan kan ik verder. Het is gewoon nuttig als opstapje. Maar je moet wel checken of de spelling en grammatica kloppen.”

Een student verpleegkunde, die anoniem wil blijven, gebruikt ChatGPT alleen ter inspiratie. „Als ik niet uit een vraag kom, vraag ik bijvoorbeeld of hij die in makkelijkere taal kan formuleren. Zodat ik duidelijkere uitleg krijg. Of als ik geen idee heb wat er met een vraag wordt bedoeld, vraag ik om een voorbeeld bij de vraag.” Nee, volledige schoolopdrachten zal ze niet knippen en plakken vanuit de chatbot. „Dat vind ik te makkelijk. En dan ben ik bang dat docenten doorhebben dat ik het gebruik”, lacht ze. „De zinsopbouw klopt niet helemaal en hij gebruikt soms termen die niet voorkomen op mijn opleiding.”

Robottekst

Had ChatGPT dit zelf ook niet kunnen bedenken? Vooruit, we doen nog een poging: „Schrijf een artikel over studenten en ChatGPT.” Binnen een paar tellen staat het resultaat op het scherm.

„In de moderne digitale tijdperk zijn studenten continu op zoek naar nieuwe tools en hulpmiddelen om hun leerervaring te verbeteren”, begint de chatbot. Daarna somt hij uitgebreid de voordelen op: 24/7 beschikbaarheid, snelle en relevante antwoorden, de mogelijkheden voor ondersteuning bij onderzoek en studie en het verbeteren van schrijfvaardigheden. „Het is echter belangrijk dat studenten kritisch blijven bij het gebruik van ChatGPT en het als aanvulling beschouwen op traditionele bronnen en menselijke interactie”, besluit de robottekst.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Studenten

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer