Een radiospotje waarin een moeder zich uitspreekt tegen de transgenderwet, is „nodeloos kwetsend”. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) maandag.
„Mijn dochter kan zich registreren als man, onze zoon als vrouw. Dit kan zelfs onder de zestien jaar. Geslacht is toch geen keuze!” Het spotje van Gendertwijfel.nl dat begin februari was te horen, leverde meer dan 220 klachten op bij de reclamewaakhond. Zo stelden belangenorganisaties WOMEN Inc. en Transgender Netwerk Nederland dat de radiospot „de genderidentiteit van kinderen ridiculiseert en daarbij bijdraagt aan een negatief, stigmatiserend klimaat voor transgender personen”.
De RCC valt vooral over de toon. „Die kan niet anders worden samengevat dan spottend, verontwaardigd, neerbuigend en afwijzend.” De commercial wekt de suggestie dat het gaat om een moeder die spreekt over haar eigen kind, maar volgens RCC gaat het hier om een kwetsbare groep mensen. De reclame is „naar de huidige maatschappelijke opvattingen” dan ook „nodeloos kwetsend voor (jonge) transgenders.”
Van misleiding is echter geen sprake, staat in het oordeel. De commercial heeft immers geen commercieel doel. Ook is de reclame niet in strijd met het algemeen belang en zet deze niet aan tot (psychisch) geweld. Verder wordt de klacht dat onduidelijk is van wie de uiting afkomstig is, afgewezen.
De RCC geeft het vrijblijvende advies in de toekomst niet meer op dergelijke wijze te adverteren. De makers van de radiospot hebben twee weken om in hoger beroep te gaan. Daarna is het oordeel definitief.