De Stichting Ether Reclame (Ster), de organisatie die de reclamezendtijd op de publieke zenders verkoopt, heeft tientallen klachten gekregen over het spotje van de website Gendertwijfel.nl.
Dat laat directeur Frank Volmer van de Ster vrijdag weten. Ook bij de NPO en de Reclame Code Commissie (RCC) zijn veel klachten over het spotje binnengekomen.
In het spotje, dat de afgelopen week veel op NPO Radio 1 te horen was, deelt een moeder haar bezwaren over de Transgenderwet: „Geslacht is toch geen keuze?” Zij roept de Tweede Kamer op de wet tegen te houden.
Volmer zegt dat de Ster heel lang heeft nagedacht over het toestaan van het spotje. „Wij hadden twee bezwaren. Wij wilden dat op de website Gendertwijfel duidelijk zichtbaar zou zijn wie de opdrachtgever was: wij zijn geen podium voor anonieme boodschappen.” Volgens Volmer heeft de verantwoordelijke Stichting Gezinsplatform Nederland, dat een christelijke achtergrond heeft, aan deze eis voldaan. „Daarnaast maken wij een inschatting of een reclame voldoet aan het criterium goede smaak.”
De twijfel van de Ster zat volgens Volmer in de „verontwaardigde toon van de vrouw in het spotje. Je mag conservatief of liberaal denken en dat standpunt mag worden uitgedragen. Maar door de toon klinkt het alsof transpersonen allemaal gek zijn.”
De Reclame Code Commissie buigt zich over de zaak.