Yona bundelt krachten voor verantwoord mediagebruik
Drie organisaties die zich bezighouden met toerusting voor een Bijbels verantwoord mediagebruik slaan de handen ineen. Yona, Mediawijzer en ToegerustGezin fuseren onder de naam Yona.
De drie stichtingen trekken vanaf vrijdag samen op om jongeren, ouderen, opvoeders, leerkrachten en ambtsdragers te helpen Bijbels te leven in een digitale wereld.
Mediawijzer, de oudste van de drie, is sinds 2003 actief met bezinning rond mediagebruik voor ouders en opvoeders. Yona richt zich sinds 2015 op bewustwording onder jongeren op scholen en binnen kerken. ToegerustGezin, in 2021 ontstaan uit Bewustgezin en Handreiking voor gezin, levert praktische handvatten.
Krachtig
„De krachten worden gebundeld, omdat de doelstellingen van de drie elkaar gedeeltelijk overlappen”, zeggen Yona-voorzitter Cornelis Bosch en bestuurslid Bertine Haverhals van Mediawijzer. Bovendien werken de organisaties al samen.
Vanuit marketingoverwegingen is gekozen voor de naam Yona. „Een korte, krachtige naam”, zegt Bosch. Yona kan door de fusie efficiënter, eenduidiger en naar verwachting met grotere impact werken, terwijl bewustwording en gedragsverandering kunnen worden vergroot.
Mediawijzer heeft drie jaar geleden het initiatief genomen om de slagkracht te vergroten met gelieerde organisaties, zoals de Jeugdbond Geref. Gemeenten (JBGG), Kliksafe, KOC Visie en Driestar educatief. Yona en ToegerustGezin hebben zich later aangesloten.
„Tijdens deze gesprekken bleek dat er zoveel overlap is dat het bestaansrecht van de verschillende organisaties niet meer te rechtvaardigen is”, zegt Haverhals van Mediawijzer, die „erg blij” is met de fusie. „Een mooie ontwikkeling.”
Ook ds. H. J. van Marle van ToegerustGezin staat „positief” tegenover de fusie. „We hebben een gemeenschappelijk doel en kunnen elkaar onder Gods zegen versterken.” Het bieden van praktische handvatten voor opvoeders, zoals ToegerustGezin afgelopen jaren heeft gedaan, blijft gewaarborgd in Yona, zegt de hersteld hervormde predikant uit Staphorst.
Verlegenheid
Toerusting voor Bijbels verantwoord mediagebruik is meer dan ooit nodig, benadrukken Bosch, Haverhals en ds. Van Marle. De predikant signaleert een „grote verlegenheid” bij opvoeders in het omgaan met moderne media. „Wij hebben de digitale ontwikkeling te veel kritiekloos als onvermijdelijk geaccepteerd. De massieve invloed van digitale media wordt onderschat”, zegt ds. Van Marle. „Bij het omgaan met moderne media binnen het gezin is niet alleen toerusting nodig, maar ook volharding.”
Bosch van Yona signaleert een „geestelijke strijd” waarbij de digitale media hun tienduizenden verslaan. Yona wil in het digitale mediagebruik niet alleen ontmaskeren, maar ook helpen gedrag te veranderen door alternatieven te bieden. „Er is zoveel meer dan een leven achter de smartphone.”
De bewustwording over een verantwoord omgaan met moderne, digitale media verandert. Richtte Yona zich acht jaar geleden bij de oprichting op toerusting van jongeren, de aandacht gaat nu ook meer uit naar ouderen, opvoeders, leerkrachten en ambtsdragers.
Openheid groeit
„Ouderen staan voor dezelfde uitdaging als jongeren om Bijbels te leven in de digitale wereld”, legt Bosch uit. De tijdsbesteding op digitale media tussen beide categorieën verschilt ook nauwelijks meer. „Volwassenen doen tegenwoordig leuk mee.” Ouderen erkennen volgens Bosch steeds vaker dat digitale media een probleem voor hen vormen.
Ook jongeren zijn zich in „toenemende mate” bewust van hun worsteling op dit gebied, terwijl de openheid daarover groeit, stelt de Yona-voorzitter. Bosch signaleert twee bewegingen onder jongeren. „Velen gaan nog naar de kerk, maar zijn innerlijk afgehaakt. Tegelijkertijd zoeken veel andere jongeren de Heere, maar vinden het lastig om op een Bijbelse manier staande te blijven in een digitale wereld.”
Een aanpak met een belerend vingertje werkt daarbij niet meer, stelt Haverhals van Mediawijzer. „We moeten elkaar helpen, spiegelen en vragen stellen om als jongere en oudere Bijbels te leven. We hebben elkaar daarbij echt nodig.”