Het scheepvaartverkeer op het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht (Limburg) is sinds donderdagochtend volledig gestremd. De scheepvaart werd stilgelegd toen een bouwkuip in het kanaal tussen beide dorpen vol water begon te lopen.
Daardoor stortte een stuk van de dam in die bouwkuip en kanaal van elkaar scheidt. De scheepvaart werd stilgelegd om het verder instorten van de scheidingswand te voorkomen.
De stremming gaat tot en met 2 maart duren. Dat maakte Rijkswaterstaat vrijdag bekend. Er is een omvaarroute via het Albertkanaal in België. Dat levert volgens Rijkswaterstaat wel een vertraging van twee dagen op. De alternatieve route via de Zuid-Willemsvaart is ook gestremd door werkzaamheden in een sluis bij Nederweert.
Het Julianakanaal is een druk bevaren en belangrijke scheepvaartroute tussen Nederland en België en Frankrijk.
Donderdagochtend brak de damwand nadat er water onderdoor was gaan sijpelen. De mensen die in de 750 meter lange bouwput aan het werk waren, konden die tijdig verlaten, met medeneming van hun materieel. De kuip liep vervolgens vol water.
Rijkswaterstaat gaat dit weekend de oude, ingezakte damwand weghalen en zo snel mogelijk daarna beginnen aan de bouw van een nieuwe. Zodra dat gebeurd is kan pas worden begonnen met het leegpompen van de bouwkuip. En pas als de dam sterk genoeg is, kan het scheepvaartverkeer worden hervat.
De rijksdienst let intussen goed op de grondwaterstand. Dat gebeurt met peilbuizen. Omwonenden van de bouwkuip zijn gewaarschuwd. „Als het grondwater stijgt zouden ze dat in hun kelders kunnen merken”, zei de woordvoerster.
Rijkswaterstaat is bezig met het verruimen van het kanaal tussen Berg en Obbicht over een lengte van zo’n 3 kilometer. Op die manier wordt dit deel van de drukke Maasroute geschikt gemaakt voor tweebaksduwvaart. Deze schepen zijn 190 meter lang en bijna 11,5 meter breed bij een diepgang van 3,5 meter. De nu weer volgelopen bouwkuip was in november leeggepompt.