Het visnet van het Evangelie in de Balkan en in Servië
Preken en Evangelieverkondiging worden in de gelijkenis van het visnet vergeleken met vissen vangen, zei ds. D. Zoet zaterdag tijdens de Balkan-zendingsdag in Staphorst. „Het visnet moet overal ter wereld worden uitgeworpen, dus ook in de Balkan en in Servië.”
Ds. Zoet, predikant van de hersteld hervormde gemeente in Garderen, sprak het openingswoord uit tijdens de jaarlijkse zendingsdag van de stichting BalkanZending, in de Staphorster dorpskerk. De stichting BalkanZending werd indertijd opgericht om de Bijbelverspreiding en het evangelisatiewerk van de –in 2021 overleden ds. Simo Ralevic– uit Nis (Servië) te ondersteunen. Behalve dit zendingswerk, dat door de familie, onder anderen een broer van ds. Ralevic, wordt voortgezet, ondersteunt de stichting het Balkan Theological Seminary in Nis en sinds enkele jaren ook zendingswerk door de Hongaarse hervormde predikant ds. L. (László) Harangozó uit Subotica (Hongaars: Szabadka) in Servië.
Bestuursvoorzitter ds. Zoet zei in zijn uitleg over de gelijkenis van het visnet uit Mattheüs 13: „Net als bij een visnet dat uit een samenstel van mazen bestaat, moeten in de prediking alle Bijbelse waarheden ter sprake komen. Het Evangelienet vangt allerlei soorten mensen uit allerlei volken en nationaliteiten. De schifting tussen goede en kwade vissen gebeurt niet door de prediker, maar aan het einde der tijden, op de jongste dag.”
Saul en Samuel
Ds. Harangozó sprak over het thema ”Volharding en getrouwheid”, naar aanleiding van 1 Sam. 9:1-10. „Saul die verloren ezelinnen zoekt wordt hier getekend als een indrukwekkend, aantrekkelijk en ook vermogend man, die onstandvastig is en snel opgeeft.” Ds. Harangozó verwees hierbij naar christenen die bij moeilijkheden of bij tegenslag van mening veranderen of hun verantwoordelijkheden als huwelijkstrouw niet ernstig nemen. In dit verband citeerde de Hongaarse predikant Jakobus 1:12, waar staat dat de man die verzoekingen verdraagt „de kroon des levens zal ontvangen, welke de Heere beloofd heeft degenen die Hem liefhebben”.
Ds. Harangozó noemde de ziener en „laatste richter” Samuel, in tegenstelling tot Saul, „een voorbeeld van standvastigheid, want Samuel blijft tegen alles in te midden van afvalligheid, ontucht en kerkelijke corruptie toch getrouw.”
De predikant besloot zijn toespraak met te benadrukken: „Als Samuel uiteindelijk bij zijn emeritaat en na zijn sterven de kroon des levens ontvangt, dan zijn ook zijn getrouwheid en volharding geen verdiensten maar genadegaven.”
Ds. B. Reinders, predikant van de vrije oud gereformeerde gemeente in Oldebroek, besloot de ochtend met een meditatie over Mattheüs 5:14-16, waar Jezus tegen Zijn discipelen zegt: „Gij zijt het licht der wereld”. Ds. Reinders herinnerde aan de zondeval, die duisternis schiep. „Daarom moet de Heere bij en in Zijn onderdanen opnieuw het licht scheppen. Zij krijgen dan de roeping het Evangelie te verspreiden met de opdracht het zout en het licht der wereld te zijn. Zij moeten daartoe net als Noach en Abraham te midden van het heidendom hun licht laten schijnen door hoorbare en zichtbare prediking.”
Verlossing
Het middaggedeelte werd geopend door ds. W. Pieters met een meditatie over Galaten 1:1-4. „God de Vader wordt verheerlijkt in het trekken en zaligmaken van zondaren”, zei de hersteld hervormde predikant uit Elspeet. „Paulus beschrijft het werk van Christus als voortkomend uit de wil van God de Vader. Jezus was een gewillige Zaligmaker en deze verlossing om zondaren uit de boze wereld te trekken is tot eer van God de Vader.”
D.J. Koppelman, directeur van de Prins Mauritsschool in Staphorst, vertelde een kinderverhaal over de ”Wigtown martelaren”, de twee Margareths die in 1685 bij Wigtown werden verdronken.
Ds. A.A. Egas, predikant van de christelijke gereformeerde kerk te Damwoude, besloot de zendingsdag met een overdenking over het vallen van de muren van Jericho. „Geloof en wedergeboorte is van ’s mensen kant onmogelijk. Net zoals bij de sterke muren van Jericho moet in alle onmogelijkheden het verlossende woord van Boven, van God komen. De Israëlieten juichen terwijl de muur overeind staat. Dat kan alleen in het geloof dat van God komt,” zo besloot ds. Egas.