Calvijn College is een smartphonevrije school: minder afleiding, meer echt contact
Het Calvijn College is een smartphonevrije school. En dat bevalt de docenten tot nu toe uitstekend. „Van de ene op de andere dag waren de mobieltjes uit school verdwenen”, zegt Mariëlla Eggebeen.
Het beleid van de Zeeuwse scholengemeenschap rondom mobielgebruik bestaat uit één simpel geformuleerde regel: thuis of in de kluis. In de praktijk betekent dit dat er geen mobiele telefoons zichtbaar zijn in de school. Niet in de les, niet tijdens pauzes en niet in de aula tijdens een tussenuur. Wie toch betrapt wordt met een mobieltje kan deze dezelfde dag om 16.30 uur ophalen bij de receptie. „Maar daar zit je natuurlijk niet op te wachten als je net de laatste twee uur vrij hebt”, zegt de woordvoerster.
Tot september 2021 waren mobieltjes op het Calvijn College gewoon toegestaan. Niet in de lessen, maar wel tijdens de pauzes. „In tussenuren zaten veel leerlingen op hun mobiel. En brugklassers speelden hun online spelletjes vaak op een vaste plek in de gang.”
Het doel van de school met het mobielverbod was met name het creëren van rust in de klas, zegt Eggebeen. „Bij elke bling of bliep is de concentratie van de leerling weg. Leraren waren elk uur veel tijd en aandacht kwijt aan het bij de les houden van studenten.”
Daarnaast merkten docenten dat er minder ‘echt’ contact was tussen leerlingen onderling. „En dat was wat ons betreft een negatieve ontwikkeling.” Nu het smartphoneverbod van kracht is, kletsen jongeren weer massaal met elkaar, merkt Eggebeen. „Leerlingen geven aan dat ze de pauzes en tussenuren nu gezelliger vinden. Het is de sfeer in de school ten goede gekomen.”
Een tussenweg was niet mogelijk, zegt Eggebeen. „Je moet fysiek en mentaal los zijn van je telefoon. Als je hem voor in de klas ziet liggen, ben je er in je hoofd nog steeds mee bezig.” Naast verminderd gebruik is ook verantwoord gedrag een belangrijk thema voor de school. „Tijdens speciale lessen over mediawijsheid gaan we in gesprek met jongeren over wat ze zien via hun telefoon en hoe ze daar op een verantwoorde manier mee om kunnen gaan.”
Aanvankelijk vond het bestuur het best een spannende stap om de school smartphonevrij te maken, geeft de woordvoerster toe. „We hadden bij de introductie van het plan wel rekening gehouden met bezwaren van leerlingen. Maar dat viel erg mee. Veruit de meesten accepteerden het gewoon.”
De stap naar minder mobielgebruik was snel gemaakt. De school hing digitale borden op waarop de roosterwijzigingen te zien zijn. En de papieren agenda is weer terug van weggeweest. „Leerlingen hebben hun mobiel op school dus ook echt niet nodig.”