Topman ABN AMRO: impact Trump op handel pas later zichtbaar
De mogelijke impact van het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump is op zijn vroegst in de tweede helft van dit jaar pas te zien in cijfers over de wereldhandel. Dat heeft topman Robert Swaak van ABN AMRO gezegd bij de presentatie van de jaarcijfers van de bank.
Volgens Swaak is er voor het ingaan van nieuwe importheffingen doorgaans nog een periode waarin er juist extra veel gehandeld wordt in de betreffende producten. Hij voorziet voordat de onlangs aangekondigde heffingen op staal en aluminium in maart ingaan ook nog een opleving in de productie en handel daarvan.
Vervolgens is het in de periode daarna, als de tarieven dus zijn ingegaan, nog maar te bezien hoe de vraag zich ontwikkelt, aldus Swaak. Veel andere importheffingen waarvoor wordt gevreesd zijn daarnaast nog niet concreet aangekondigd. „Het is nu dus nog te vroeg om hier iets over te zeggen”, stelt de topman, die benadrukt dat ABN AMRO de situatie goed in de gaten houdt.
„Met name de exportsectoren kunnen worden geraakt”, vult hij aan. Voor de bank is het belangrijk daar rekening mee te houden bij het verlenen van kredieten. Voorlopig is Swaak nog positief over de economische vooruitzichten. De bank heeft in zijn modellen met verwachtingen wel scenario’s opgenomen waarin het beeld voor de wereldhandel verslechtert.
Ook andere partijen in de financiële wereld proberen de mogelijke gevolgen van het handelsbeleid van Trump in kaart te brengen. Kredietverzekeraar Allianz Trade laat weten dat als de Europese Unie te maken krijgt met een importheffing zoals Trump recent aan Canada wilde opleggen, de economische groei in de EU zou halveren. „Bij een heftige handelsoorlog zal Duitsland verder wegzakken in een recessie. Als dat gebeurt drukt dat ook de Nederlandse economie”, aldus risicodirecteur voor de Benelux Johan Geeroms.
De EU heeft al maatregelen tegen Amerikaanse producten klaarliggen als mogelijke reactie op het besluit van Trump om een heffing van 25 procent op staal en aluminium in te stellen. Volgens Geeroms is het voor Brussel belangrijk om vooral slim te reageren. „Trump zet hoog in, maar hij kan ook snel inbinden. Dat zie je de afgelopen weken ook gebeuren. Het gaat erom dat hij resultaat wil bereiken. Hij verlangt concessies van Europa. Neem Amerikaanse auto’s; daarvoor heeft de EU een heffing van 10 procent, terwijl het importtarief in de VS voor Europese auto’s tot nu toe maar 2,5 procent is.”