KLM schrapt 250 kantoorbanen, sluit gedwongen ontslagen niet uit
KLM gaat 250 kantoorbanen schrappen, maakte de luchtvaartmaatschappij woensdag bekend. „Daarbij proberen we om gedwongen ontslagen te voorkomen, al kunnen we het niet bij voorbaat uitsluiten”, zei topvrouw Marjan Rintel in een toelichting.
In oktober vorig jaar kondigde KLM een pakket maatregelen aan om de financiële en operationele prestaties van het bedrijf structureel te verbeteren. „De afgelopen maanden zijn de maatregelen, die moeten leiden tot een verbetering van het bedrijfsresultaat met 450 miljoen euro, verder uitgewerkt”, stelt KLM nu.
De ondernemingsraad en de vakbonden zijn geïnformeerd over de ontslagronde.
„Het is voor onze toekomst cruciaal om kosten structureel te verlagen en daar horen pijnlijke keuzes bij. Een daarvan is het reduceren van het aantal kantoorfuncties”, aldus Rintel. KLM blijft voor „operationele of schaarse functies” personeel werven, „zodat we onze operationele capaciteit zo veel mogelijk kunnen inzetten.”
Eerder maakte KLM bekend dat het de bouw van een nieuw hoofdkantoor en de investeringen voor twee andere gebouwen uitstelt. „Verder zijn er maatregelen in het hele bedrijf om de productiviteit met minimaal 5 procent te vergroten en de winstgevendheid te verbeteren. Investeringen worden heroverwogen en uitgesteld, en er loopt een verkenning om activiteiten die niet direct bijdragen aan de uitvoering van vluchten af te stoten of stop te zetten”, besluit de topvrouw.
KLM maakte ook een principeakkoord bekend met pilotenvakbond VNV om de inzetbaarheid van piloten te vergroten. Dit omvat tijdelijke afspraken om vliegtuigen met bemanning van derden in te huren en flexibele inzet van piloten op langere vluchten. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over het verruimen van de inzet van piloten als instructeur.
KLM is blij dat hierdoor de intercontinentale dienstregeling volgens planning kan doorgaan. VNV legt het akkoord voor aan haar leden, terwijl de gesprekken over structurele maatregelen na april 2026 worden voortgezet. Volgens KLM kan de capaciteit hiermee beter worden benut, wat de financiële en operationele prestaties ten goede komt.