Sociale media als Facebook, Twitter en YouTube zijn steeds belangrijker als nieuwsbron. Voor een groeiend aantal mensen vormen ze zelfs de belangrijkste manier om nieuws te consumeren.
Dat meldt het Reuters Institute for the Study of Journalism in zijn Digital News Report 2016, een onderzoek dat werd uitgevoerd in 26 landen.
Daaruit blijkt dat 51 procent van de respondenten sociale media wekelijks gebruiken als nieuwsbron. Voor een op de tien (12 procent) zijn sociale netwerken de voornaamste nieuwsbron. Facebook is daarbij veruit het meest gebruikte netwerk voor het zoeken, lezen en delen van nieuws. Van de respondenten geeft 44 procent aan Facebook te gebruiken als bron, gevolgd door YouTube (19 procent) en Twitter (10 procent).
In Nederland geldt Facebook voor 36 procent van de respondenten als belangrijke bron, gevolgd door WhatsApp (14 procent), YouTube (11 procent) en Twitter (8 procent).
Voor het eerst zijn onder jongeren tussen de 18 en de 24 jaar sociale media een belangrijkere nieuwsbron dan televisie. Voor ouderen blijft de tv de primaire nieuwsbron, al neemt het gebruik ervan wel af. Van de respondenten gebruikt 53 procent de smartphone voor de nieuwsconsumptie, terwijl het gebruik van pc en tablet daalt.
Opvallend is dat driekwart van de respondenten (78 procent) aangeeft tekst te verkiezen boven videonieuws. Ondanks dat uitgevers en platformen sterk inzetten op online video, geeft 41 procent de voorkeur aan tekst omdat het minder tijd kost en zegt 35 procent liever artikelen te lezen omdat ze zich storen aan de commercials die aan de video’s voorafgaan.