Snijden in een rattenbrein, speuren naar stoornissen in hersenen en onderzoeken wat er gebeurt bij mensen met de ziekte van Alzheimer. Josianne Slijkhuis weet er als student psychobiologie alles van. Toch wil ze het liefst wiskundedocent worden.
Mensen helpen. Dat is een belangrijke drijfveer voor Piet Hanegraaf (20) om voor de studie bio-informatica te kiezen. „Iedere christen heeft de opdracht om wat voor een ander te betekenen. Met mijn studie zou ik een medicijn kunnen vinden voor een grote groep mensen met een erfelijke aandoening zoals doofheid.”
Al van jongs af aan is de 17-jarige Gerietha van de Kamp in de weer met stofjes, knoopjes en kraaltjes en draait haar naaimachine overuren. Maar van haar hobby haar beroep maken? Dat komt niet echt bij haar op. Tot ze hoort van de opleiding specialist mode/maatkleding. „Na de open dag was ik gelijk om.”
Sustainable innovation, oftewel duurzame innovatie. Dat studeert Wim van den Dikkenberg uit Ochten. De studie maakt hem meer en meer bewust van het Bijbelse begrip rentmeesterschap.
„Als je hypermobiel bent, zijn je gewrichtsbanden en pezen te soepel. Je gewrichten krijgen daardoor niet genoeg steun”, zegt Tanne. „Als ik voorover buig, raak ik moeiteloos met mijn vingers de grond.” Handig. Ook lastig. „Ik ben vatbaarder voor spier- en gewrichtsklachten. Daarom is het van belang dat ik mijn spieren extra train, zodat mijn gewrichten meer stabiliteit krijgen.”
Met zijn enige overgebleven jaargenoot krijgt hij colleges. Eén vak volgt Robert Braskamp (22) zelfs in z’n eentje. „Alle bachelorstudenten van Hebreeuws en Joodse studies passen in ons studentenhuis”, lacht Robert, die met tien man in Amsterdam-Zuidoost woont.
Subthema 'Speciale studies'
Serie over jongeren die een niet-alledaagse studie volgen. Zo’n studie waarvan mensen zich afvragen: Wat moet je daar nou weer mee?