Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
Uitleg
Verstaan wij onze doop? Ik bedoel nu niet of je verstandelijk weet wat de doop inhoudt. Dat is ook belangrijk. Maar het gaat om meer: beleven we het behoud dat in onze doop wordt afgebeeld? Paulus spreekt over ‘gedoopt worden in de dood van Christus Jezus’. Dat wil zeggen: de doop verbindt aan Christus als de Gestorvene en stelt ons onder de zeggenschap van Christus als de Gestorvene. In dat verband wordt zelfs de begrafenis genoemd: ‘met Hem begraven’. Dat betekent: Christus’ sterven was radicaal. Het resulteerde zelfs in Zijn begrafenis. Zo heeft Hij radicaal afgerekend met de zonde. De doop tekent ons dan ook uit, dat er in Christus algehele verlossing van de zonde voor ons is. Maar die doop is geen kennisgeving van een stand van zaken. Ze bevat een appel: ‘opdat wij in een nieuw leven zouden wandelen’. Het gaat om een geheiligde levenswandel. Die nieuwe wandel brengt Paulus in verband met de opwekking van Christus uit de doden. De gelovige is aan de zonde gestorven – dat ligt vast in de dood en de begrafenis van Christus. Dat wil door de kracht van Jezus’ opstanding werkelijkheid worden in ons leven hier en nu. Huiswerk voor deze werkdag: ken ik de gemeenschap van Zijn lijden en de kracht van Zijn opstanding?
Paulus legt in deze brief alle nadruk op de allesbeheersende plaats van Christus. In Hem, Die als mens lichamelijk op aarde leefde en werkte, is de volheid van God verschenen. Wanneer wij in Hem geloven, ontvangen wij deel aan alles wat in Christus is. Ben je zo in Christus? Dan heb je de besnijdenis van het hart ontvangen. Bij ...
Verstaan wij onze doop? Ik bedoel nu niet of je verstandelijk weet wat de doop inhoudt. Dat is ook belangrijk. Maar het gaat om meer: beleven we het behoud dat in onze doop wordt afgebeeld? Paulus spreekt over ‘gedoopt worden in de dood van Christus Jezus’. Dat wil zeggen: de doop verbindt aan Christus als de Gestorvene ...
Mogen wij de beloften die aan de Joden gedaan zijn, toepassen op onszelf? Wij zijn immers van oorsprong heidenen. Wel, zegt Paulus, laat de Schrift het zelf maar zeggen. De bevrijdende zaligspreking van David in Psalm 32 heeft niet alleen betrekking op mensen die besneden zijn. Kijk maar naar Abraham. Op welk moment in zijn leven werd hem de gerechtigheid ...
Als dan de besnijdenis op zich niet zalig maakt, wat hebben Joden dan voor op anderen? Die vraag is gezien het voorgaande begrijpelijk. Maar ze ontvangt een ondubbelzinnig antwoord: de Joden zijn zeer bevoorrecht. Hun zijn de woorden van God toevertrouwd. Het is het volk met het Boek. En wij hebben het via hen gekregen – iets om nooit ...
Midden in deze verzen herinnert Petrus de lezers – en dus ook ons – aan de doop. Hoe lang is dat geleden? Waarschijnlijk denk je niet vaak aan je doop zoveel jaar geleden. Juist daarom is het goed vandaag stil te staan bij onze doop. ...
Johannes is geen ‘geestelijke leider’ die zichzelf centraal stelt. Voortdurend verwijst hij naar Christus. Het water van de doop kan immers zonder meer mensen niet vernieuwen? Dat doet alleen Gods Geest. En waar moeten we heen om in die Geest te delen? Alleen naar Jezus. Toen Hij van de aarde was weggegaan heeft Hij de Geest gestuurd. ...
Het treft ons altijd pijnlijk als mensen domweg vergeten. Je was ziek en mensen van de kerk of je vrienden zochten je niet op in het ziekenhuis en ze beloofden: ik kom je gauw een opzoeken als je thuis bent. Het moet nog gebeuren. Je kwam op dat moment alleen te staan. Iedereen bood hulp en gastvrijheid aan, maar ...
Woensdag: Dooponderwijs
Romeinen 6:3
Uitleg
Verstaan wij onze doop? Ik bedoel nu niet of je verstandelijk weet wat de doop inhoudt. Dat is ook belangrijk. Maar het gaat om meer: beleven we het behoud dat in onze doop wordt afgebeeld? Paulus spreekt over ‘gedoopt worden in de dood van Christus Jezus’. Dat wil zeggen: de doop verbindt aan Christus als de Gestorvene en stelt ons onder de zeggenschap van Christus als de Gestorvene. In dat verband wordt zelfs de begrafenis genoemd: ‘met Hem begraven’. Dat betekent: Christus’ sterven was radicaal. Het resulteerde zelfs in Zijn begrafenis. Zo heeft Hij radicaal afgerekend met de zonde. De doop tekent ons dan ook uit, dat er in Christus algehele verlossing van de zonde voor ons is. Maar die doop is geen kennisgeving van een stand van zaken. Ze bevat een appel: ‘opdat wij in een nieuw leven zouden wandelen’. Het gaat om een geheiligde levenswandel. Die nieuwe wandel brengt Paulus in verband met de opwekking van Christus uit de doden. De gelovige is aan de zonde gestorven – dat ligt vast in de dood en de begrafenis van Christus. Dat wil door de kracht van Jezus’ opstanding werkelijkheid worden in ons leven hier en nu. Huiswerk voor deze werkdag: ken ik de gemeenschap van Zijn lijden en de kracht van Zijn opstanding?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Doopbeleving
Paulus legt in deze brief alle nadruk op de allesbeheersende plaats van Christus. In Hem, Die als mens lichamelijk op aarde leefde en werkte, is de volheid van God verschenen. Wanneer wij in Hem geloven, ontvangen wij deel aan alles wat in Christus is. Ben je zo in Christus? Dan heb je de besnijdenis van het hart ontvangen. Bij ...
-Woensdag: Woensdag: Dooponderwijs
Verstaan wij onze doop? Ik bedoel nu niet of je verstandelijk weet wat de doop inhoudt. Dat is ook belangrijk. Maar het gaat om meer: beleven we het behoud dat in onze doop wordt afgebeeld? Paulus spreekt over ‘gedoopt worden in de dood van Christus Jezus’. Dat wil zeggen: de doop verbindt aan Christus als de Gestorvene ...
-Donderdag: Donderdag: Abraham, de vader van alle gelovigen
Mogen wij de beloften die aan de Joden gedaan zijn, toepassen op onszelf? Wij zijn immers van oorsprong heidenen. Wel, zegt Paulus, laat de Schrift het zelf maar zeggen. De bevrijdende zaligspreking van David in Psalm 32 heeft niet alleen betrekking op mensen die besneden zijn. Kijk maar naar Abraham. Op welk moment in zijn leven werd hem de gerechtigheid ...
-Vrijdag: Vrijdag: Gods trouw en menselijke ontrouw
Als dan de besnijdenis op zich niet zalig maakt, wat hebben Joden dan voor op anderen? Die vraag is gezien het voorgaande begrijpelijk. Maar ze ontvangt een ondubbelzinnig antwoord: de Joden zijn zeer bevoorrecht. Hun zijn de woorden van God toevertrouwd. Het is het volk met het Boek. En wij hebben het via hen gekregen – iets om nooit ...
-Zaterdag: Zaterdag: Herinnerd aan de doop
Zaterdag 22 juni
Lezen: 1 Petrus 3: 17-22
Midden in deze verzen herinnert Petrus de lezers – en dus ook ons – aan de doop. Hoe lang is dat geleden? Waarschijnlijk denk je niet vaak aan je doop zoveel jaar geleden. Juist daarom is het goed vandaag stil te staan bij onze doop. ...
-Zondag: Zondag: Doop met water, met de Geest, met vuur
Johannes is geen ‘geestelijke leider’ die zichzelf centraal stelt. Voortdurend verwijst hij naar Christus. Het water van de doop kan immers zonder meer mensen niet vernieuwen? Dat doet alleen Gods Geest. En waar moeten we heen om in die Geest te delen? Alleen naar Jezus. Toen Hij van de aarde was weggegaan heeft Hij de Geest gestuurd. ...
-Maandag: Maandag: God vergeet niet
Het treft ons altijd pijnlijk als mensen domweg vergeten. Je was ziek en mensen van de kerk of je vrienden zochten je niet op in het ziekenhuis en ze beloofden: ik kom je gauw een opzoeken als je thuis bent. Het moet nog gebeuren. Je kwam op dat moment alleen te staan. Iedereen bood hulp en gastvrijheid aan, maar ...