Nun. Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad.
Uitleg
Een nieuw beeld kiest de dichter om het Woord van God aan te duiden. Hij ziet zich door de duisternis gaan. Het pad door dit leven gaat niet altijd over zonovergoten wegen, licht en helder. Er kan ook sprake zijn van wandleen in ‘duisternis’ (Jes. 9), of zelfs van het verkeren in ‘een dal van de schaduw van de dood’ (ps. 23).
Trouwens, is elke toekomst niet in donkerheid gehuld? Hoe zal ik mijn weg moeten kiezen? Deze dichter spreekt uit eigen ervaring, of zo je wilt bevinding, als hij verklaart: ‘Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht voor mijn pad’ (vers 105). Hij heeft een lamp in handen. Die verlicht zijn gang. Het is het Woord van God.
Daarbij moeten we wel bedenken wat voor soort lamp hij bedoelt. De lichtbakken waarover wij beschikken en waarmee we honderden meters ver kunnen zien, waren nog niet voorhanden. Nee, de lamp die de dichter bedoelt, is een kleine olielamp. Hoogstens een toorts met een kleine vlam. Ver kun je er niet mee zien. Maar wel voldoende voor de volgende stap. En voor elke nieuwe stap is die lamp weer nodig. Het Woord wil steeds gebruikt worden. Zo garandeert het een veilige weg. Door het duister heen...
Een nieuw beeld kiest de dichter om het Woord van God aan te duiden. Hij ziet zich door de duisternis gaan. Het pad door dit leven gaat niet altijd over zonovergoten wegen, licht en helder. Er kan ook sprake zijn van wandleen in ‘duisternis’ (Jes. 9), of zelfs van het verkeren in ‘een dal van de schaduw ...
Het is wel zaak dat wij de geestelijke zaken die in dit lied aan de orde komen persoonlijk kennen. Hebben we de boodschap van Gods vergeving voor kennisgeving aangenomen, of? Ik denk soms wel eens dat geijkte kerkmensen, die zo gewend zijn aan de boodschap van Gods vergeving, die aanhoren zoals ze het weerbericht horen. het is elke keer ...
De vergelijking van Israëls God en de afgoden geeft nog meer reden tot lofzang. Israëls God is niet alleen oneindig groter; Hij is ook geheel anders. Hij heeft Zich met Israël verbonden Hij heeft Jakob verkozen en Israël tot Zijn eigendom gemaakt. Is dit geen onbegrijpelijke liefde? Die God blijft trouw ...
Een bijzondere zaak? In Psalm 141 is dat aan de orde. De dichter bidt voordat hij gaat bidden: Heere, neem mijn zwak en schuldige gebed aan. Wilt U mijn gebed beschouwen als een reukwerk en het opheffen van mijn handen als bij het avondoffer. Bij het reukoffer zal wel gedacht zijn aan het morgenoffer, zodat hier als het ware voor ...
Psalm 143 is één van de zeven boetepsalmen met een rijke inhoud. In dit gedeelte bidt de dichter: ‘Ga niet in het gericht met Uw knecht, want niemand die leeft zal voor Uw aangezicht rechtvaardig zijn.’ Een treffend bewijs van zelfkennis en schuldbesef. In Gods licht zijn wij niets en kan niemand zich overeind houden.
Het laatste dele van de Psalmbundel vanaf psalm 145 tot 150 bestaat uit liederen die vol zijn van het bezingen van de lof op de HEERE. Wie geestelijk leeft, kent de ademhaling van de ziel, het gebed, maar ook de lofzang die hier begint en die in de eeuwigheid wordt voortgezet. Loven is dus een vorm van leven, leven voor Gods ...
Dinsdag: Een lamp voor mijn voet
Psalmen 119:105
Uitleg
Een nieuw beeld kiest de dichter om het Woord van God aan te duiden. Hij ziet zich door de duisternis gaan. Het pad door dit leven gaat niet altijd over zonovergoten wegen, licht en helder. Er kan ook sprake zijn van wandleen in ‘duisternis’ (Jes. 9), of zelfs van het verkeren in ‘een dal van de schaduw van de dood’ (ps. 23).
Trouwens, is elke toekomst niet in donkerheid gehuld? Hoe zal ik mijn weg moeten kiezen? Deze dichter spreekt uit eigen ervaring, of zo je wilt bevinding, als hij verklaart: ‘Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht voor mijn pad’ (vers 105). Hij heeft een lamp in handen. Die verlicht zijn gang. Het is het Woord van God.
Daarbij moeten we wel bedenken wat voor soort lamp hij bedoelt. De lichtbakken waarover wij beschikken en waarmee we honderden meters ver kunnen zien, waren nog niet voorhanden. Nee, de lamp die de dichter bedoelt, is een kleine olielamp. Hoogstens een toorts met een kleine vlam. Ver kun je er niet mee zien. Maar wel voldoende voor de volgende stap. En voor elke nieuwe stap is die lamp weer nodig. Het Woord wil steeds gebruikt worden. Zo garandeert het een veilige weg. Door het duister heen...
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Een lamp voor mijn voet
Een nieuw beeld kiest de dichter om het Woord van God aan te duiden. Hij ziet zich door de duisternis gaan. Het pad door dit leven gaat niet altijd over zonovergoten wegen, licht en helder. Er kan ook sprake zijn van wandleen in ‘duisternis’ (Jes. 9), of zelfs van het verkeren in ‘een dal van de schaduw ...
-Woensdag: Woensdag: Hoop op God
Het is wel zaak dat wij de geestelijke zaken die in dit lied aan de orde komen persoonlijk kennen. Hebben we de boodschap van Gods vergeving voor kennisgeving aangenomen, of? Ik denk soms wel eens dat geijkte kerkmensen, die zo gewend zijn aan de boodschap van Gods vergeving, die aanhoren zoals ze het weerbericht horen. het is elke keer ...
-Donderdag: Donderdag: God is barmhartig
De vergelijking van Israëls God en de afgoden geeft nog meer reden tot lofzang. Israëls God is niet alleen oneindig groter; Hij is ook geheel anders. Hij heeft Zich met Israël verbonden Hij heeft Jakob verkozen en Israël tot Zijn eigendom gemaakt. Is dit geen onbegrijpelijke liefde? Die God blijft trouw ...
-Vrijdag: Vrijdag: Bidden voordat we bidden
Een bijzondere zaak? In Psalm 141 is dat aan de orde. De dichter bidt voordat hij gaat bidden: Heere, neem mijn zwak en schuldige gebed aan. Wilt U mijn gebed beschouwen als een reukwerk en het opheffen van mijn handen als bij het avondoffer. Bij het reukoffer zal wel gedacht zijn aan het morgenoffer, zodat hier als het ware voor ...
-Zaterdag: Zaterdag: Schuldbesef
Psalm 143 is één van de zeven boetepsalmen met een rijke inhoud. In dit gedeelte bidt de dichter: ‘Ga niet in het gericht met Uw knecht, want niemand die leeft zal voor Uw aangezicht rechtvaardig zijn.’ Een treffend bewijs van zelfkennis en schuldbesef. In Gods licht zijn wij niets en kan niemand zich overeind houden.
<...-Zondag: Zondag: Loven is een vorm van leven
Het laatste dele van de Psalmbundel vanaf psalm 145 tot 150 bestaat uit liederen die vol zijn van het bezingen van de lof op de HEERE. Wie geestelijk leeft, kent de ademhaling van de ziel, het gebed, maar ook de lofzang die hier begint en die in de eeuwigheid wordt voortgezet. Loven is dus een vorm van leven, leven voor Gods ...
-Maandag: