O HEERE! Uw Naam is in eeuwigheid; HEERE! Uw gedachtenis is van geslacht tot geslacht.
Uitleg
De vergelijking van Israëls God en de afgoden geeft nog meer reden tot lofzang. Israëls God is niet alleen oneindig groter; Hij is ook geheel anders. Hij heeft Zich met Israël verbonden Hij heeft Jakob verkozen en Israël tot Zijn eigendom gemaakt. Is dit geen onbegrijpelijke liefde? Die God blijft trouw aan Zijn eigen Woord. Je kunt gerust krediet hebben op Israëls God!
Die liefde roept om wederliefde. Dat kon Israel niet opbrengen en nu komt God met Zijn oordelen. Maar ook dat zal niet het laatste zijn. Het zal Hem berouwen over Zijn knechten. Het doet Hem pijn. Ondanks alles zal Hij genadig en barmhartig zijn. Daar kan geen afgod, modern of ouderwets, tegenop. Die afgoden vragen alleen maar en geven niets. Is onze God niet een God om lief te hebben, temeer daar wij weten van de pijn van God op Golgotha? Hij heeft Zelf het oordeel gedragen en weggedragen. Zo genadig en barmhartig is Hij. Hij is te prijzen tot in eeuwigheid.
Een nieuw beeld kiest de dichter om het Woord van God aan te duiden. Hij ziet zich door de duisternis gaan. Het pad door dit leven gaat niet altijd over zonovergoten wegen, licht en helder. Er kan ook sprake zijn van wandleen in ‘duisternis’ (Jes. 9), of zelfs van het verkeren in ‘een dal van de schaduw ...
Het is wel zaak dat wij de geestelijke zaken die in dit lied aan de orde komen persoonlijk kennen. Hebben we de boodschap van Gods vergeving voor kennisgeving aangenomen, of? Ik denk soms wel eens dat geijkte kerkmensen, die zo gewend zijn aan de boodschap van Gods vergeving, die aanhoren zoals ze het weerbericht horen. het is elke keer ...
De vergelijking van Israëls God en de afgoden geeft nog meer reden tot lofzang. Israëls God is niet alleen oneindig groter; Hij is ook geheel anders. Hij heeft Zich met Israël verbonden Hij heeft Jakob verkozen en Israël tot Zijn eigendom gemaakt. Is dit geen onbegrijpelijke liefde? Die God blijft trouw ...
Een bijzondere zaak? In Psalm 141 is dat aan de orde. De dichter bidt voordat hij gaat bidden: Heere, neem mijn zwak en schuldige gebed aan. Wilt U mijn gebed beschouwen als een reukwerk en het opheffen van mijn handen als bij het avondoffer. Bij het reukoffer zal wel gedacht zijn aan het morgenoffer, zodat hier als het ware voor ...
Psalm 143 is één van de zeven boetepsalmen met een rijke inhoud. In dit gedeelte bidt de dichter: ‘Ga niet in het gericht met Uw knecht, want niemand die leeft zal voor Uw aangezicht rechtvaardig zijn.’ Een treffend bewijs van zelfkennis en schuldbesef. In Gods licht zijn wij niets en kan niemand zich overeind houden.
Het laatste dele van de Psalmbundel vanaf psalm 145 tot 150 bestaat uit liederen die vol zijn van het bezingen van de lof op de HEERE. Wie geestelijk leeft, kent de ademhaling van de ziel, het gebed, maar ook de lofzang die hier begint en die in de eeuwigheid wordt voortgezet. Loven is dus een vorm van leven, leven voor Gods ...
Donderdag: God is barmhartig
Psalmen 135:13
Uitleg
De vergelijking van Israëls God en de afgoden geeft nog meer reden tot lofzang. Israëls God is niet alleen oneindig groter; Hij is ook geheel anders. Hij heeft Zich met Israël verbonden Hij heeft Jakob verkozen en Israël tot Zijn eigendom gemaakt. Is dit geen onbegrijpelijke liefde? Die God blijft trouw aan Zijn eigen Woord. Je kunt gerust krediet hebben op Israëls God!
Die liefde roept om wederliefde. Dat kon Israel niet opbrengen en nu komt God met Zijn oordelen. Maar ook dat zal niet het laatste zijn. Het zal Hem berouwen over Zijn knechten. Het doet Hem pijn. Ondanks alles zal Hij genadig en barmhartig zijn. Daar kan geen afgod, modern of ouderwets, tegenop. Die afgoden vragen alleen maar en geven niets. Is onze God niet een God om lief te hebben, temeer daar wij weten van de pijn van God op Golgotha? Hij heeft Zelf het oordeel gedragen en weggedragen. Zo genadig en barmhartig is Hij. Hij is te prijzen tot in eeuwigheid.
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Een lamp voor mijn voet
Een nieuw beeld kiest de dichter om het Woord van God aan te duiden. Hij ziet zich door de duisternis gaan. Het pad door dit leven gaat niet altijd over zonovergoten wegen, licht en helder. Er kan ook sprake zijn van wandleen in ‘duisternis’ (Jes. 9), of zelfs van het verkeren in ‘een dal van de schaduw ...
-Woensdag: Woensdag: Hoop op God
Het is wel zaak dat wij de geestelijke zaken die in dit lied aan de orde komen persoonlijk kennen. Hebben we de boodschap van Gods vergeving voor kennisgeving aangenomen, of? Ik denk soms wel eens dat geijkte kerkmensen, die zo gewend zijn aan de boodschap van Gods vergeving, die aanhoren zoals ze het weerbericht horen. het is elke keer ...
-Donderdag: Donderdag: God is barmhartig
De vergelijking van Israëls God en de afgoden geeft nog meer reden tot lofzang. Israëls God is niet alleen oneindig groter; Hij is ook geheel anders. Hij heeft Zich met Israël verbonden Hij heeft Jakob verkozen en Israël tot Zijn eigendom gemaakt. Is dit geen onbegrijpelijke liefde? Die God blijft trouw ...
-Vrijdag: Vrijdag: Bidden voordat we bidden
Een bijzondere zaak? In Psalm 141 is dat aan de orde. De dichter bidt voordat hij gaat bidden: Heere, neem mijn zwak en schuldige gebed aan. Wilt U mijn gebed beschouwen als een reukwerk en het opheffen van mijn handen als bij het avondoffer. Bij het reukoffer zal wel gedacht zijn aan het morgenoffer, zodat hier als het ware voor ...
-Zaterdag: Zaterdag: Schuldbesef
Psalm 143 is één van de zeven boetepsalmen met een rijke inhoud. In dit gedeelte bidt de dichter: ‘Ga niet in het gericht met Uw knecht, want niemand die leeft zal voor Uw aangezicht rechtvaardig zijn.’ Een treffend bewijs van zelfkennis en schuldbesef. In Gods licht zijn wij niets en kan niemand zich overeind houden.
<...-Zondag: Zondag: Loven is een vorm van leven
Het laatste dele van de Psalmbundel vanaf psalm 145 tot 150 bestaat uit liederen die vol zijn van het bezingen van de lof op de HEERE. Wie geestelijk leeft, kent de ademhaling van de ziel, het gebed, maar ook de lofzang die hier begint en die in de eeuwigheid wordt voortgezet. Loven is dus een vorm van leven, leven voor Gods ...
-Maandag: