En zij noemde den Naam des HEEREN, Die tot haar sprak: Gij, God des aanziens! want zij zeide: Heb ik ook hier gezien naar Dien, Die mij aanziet?
Uitleg
Hagar, de naam van deze vrouw betekent ‘de vreemde, de vluchteling’. In het gedeelte wat we samen hebben gelezen treffen Hagar vluchtend aan. Ze is zo vernedert door Sara dat ze wegvlucht. We weten wat de reden is. Hagar was afkomstig uit Egypte. Opgegroeid te midden van de vele afgoden in dat land.
En dan komt het moment in haar leven dat ze als slavin wordt weg gegeven aan Abraham. Hij was vanwege de hongersnood naar Egypte vertrokken. Daarbij moest Sara zich voordoen als zijn zuster. De gevolgen kennen we. Uiteindelijk vertrekt Abraham weer. Zijn leugen wordt ontdekt. De Farao geeft hem kleinvee, maar ook slaven en slavinnen.
Abraham was een drager van een belofte. Hij zou een zoon ontvangen. Maar toen het lang duurde, gingen Abraham en Sara zelf aan de slag. Hij moest Hagar de slavin, tot een vrouw nemen. En dat gebeurde. Hagar werd zwanger. Alles lag toen overhoop, want Hagar zag neer op haar meesteres. Sara spreekt met haar man Abraham en het gevolg is dat zij Hagar vernedert, en zo doet ze haar naam eer aan: ze vlucht weg. Als een vreemdeling. Maar … wat heerlijk … de HEERE zoekt haar op. Het Woord spreekt van de Engel des HEEREN! Hagar moet terug. Ze zal een zoon baren en ze moet hem de naam van Ismaël geven (God hoort).
Deze ontmoeting is niet uit het geheugen van Hagar te wissen. Ze noemt de naam van deze plaats: Lachai-Roï, wat betekent: ‘Leven van openbaring, of de Levende Die mij ziet’. De Levende heeft naar haar omgezien. Brengt ons dat weer niet terug naar de belofte die klonk in de naam van Eva, ‘de leven gevende’. Hij alleen geeft het leven. Dat is de verkondiging. Wij zijn niet bij machte om één stap te zetten, maar hier openbaart de HEERE Zichzelf. Hager, een vreemde, op de vlucht … en daar is Hij! Zo komt Hij ook tot ons.
Eva: een prachtige naam als we op de betekenis letten: .. de leven gevende, of (het) leven! Maar als je nadenkt over het moment dat Adam deze naam aan zijn vrouw geeft! Op de rand van het paradijs. Nog even en ze zijn er samen uit. Ze staan als het ware op de drempel van het ‘lost paradise’ ...
Hagar, de naam van deze vrouw betekent ‘de vreemde, de vluchteling’. In het gedeelte wat we samen hebben gelezen treffen Hagar vluchtend aan. Ze is zo vernedert door Sara dat ze wegvlucht. We weten wat de reden is. Hagar was afkomstig uit Egypte. Opgegroeid te midden van de vele afgoden in dat land.
Je zou haar bijna vergeten als moeder. De naam van haar zoon is voor veel mensen een bekende. Niet alleen in ons land, maar ook in andere landen kennen ze Mozes wel. De man die het volk van Israël heeft geleid naar het beloofde land. Hij mocht zelf de grens niet over, maar stierf op de berg ...
Wie het Evangelie van Mattheüs openslaat begint bij het bekende geslachtsregister van de Heere Jezus Christus. Vele namen komen voorbij. Ook die van Rachab de hoer, maar … zo wordt ze daar niet genoemd. Zij is de moeder van Boaz, de man die later in het huwelijk zou treden met een andere vreemdeling en dan uit Moab, ...
Deze moeder draagt een bijzonder mooie naam: Hanna, of ook wel: ‘genade van God’ of ‘God heeft mij begenadigd’. Wie kent de geschiedenis van deze vrouw niet. Getrouwd met Elkana droeg ze een kruis, ze was kinderloos. Daarbij had haar man nog een vrouw Peninna, die wel kinderen had gegeven aan haar man.
Iedere keer weer als ik dit gedeelte lees verwonder ik me over het geloof van deze heidense vrouw uit Moab. Staande op de grens van het verloren paradijs gaf Adam aan zijn vrouw haar naam van Eva. Opnieuw treffen we een vrouw aan op een grens, of nog beter gezegd: drie vrouwen, met de namen van Naomi, Orpa en ...
De vorige dag ging het over Naomi, de schoonmoeder van Ruth. Toen zij het beloofde land binnenging kon ze de naam van Naomi niet horen, ze wilde als Mara ‘verbitterde’ door het leven gaan. Zo moest ze aangesproken worden. We weten ook het boek Ruth zo anders eindigt. De belofte van de gersteoogst heeft ...
Woendag: Hagar
Genesis 16:13
Uitleg
Hagar, de naam van deze vrouw betekent ‘de vreemde, de vluchteling’. In het gedeelte wat we samen hebben gelezen treffen Hagar vluchtend aan. Ze is zo vernedert door Sara dat ze wegvlucht. We weten wat de reden is. Hagar was afkomstig uit Egypte. Opgegroeid te midden van de vele afgoden in dat land.
En dan komt het moment in haar leven dat ze als slavin wordt weg gegeven aan Abraham. Hij was vanwege de hongersnood naar Egypte vertrokken. Daarbij moest Sara zich voordoen als zijn zuster. De gevolgen kennen we. Uiteindelijk vertrekt Abraham weer. Zijn leugen wordt ontdekt. De Farao geeft hem kleinvee, maar ook slaven en slavinnen.
Abraham was een drager van een belofte. Hij zou een zoon ontvangen. Maar toen het lang duurde, gingen Abraham en Sara zelf aan de slag. Hij moest Hagar de slavin, tot een vrouw nemen. En dat gebeurde. Hagar werd zwanger. Alles lag toen overhoop, want Hagar zag neer op haar meesteres. Sara spreekt met haar man Abraham en het gevolg is dat zij Hagar vernedert, en zo doet ze haar naam eer aan: ze vlucht weg. Als een vreemdeling. Maar … wat heerlijk … de HEERE zoekt haar op. Het Woord spreekt van de Engel des HEEREN! Hagar moet terug. Ze zal een zoon baren en ze moet hem de naam van Ismaël geven (God hoort).
Deze ontmoeting is niet uit het geheugen van Hagar te wissen. Ze noemt de naam van deze plaats: Lachai-Roï, wat betekent: ‘Leven van openbaring, of de Levende Die mij ziet’. De Levende heeft naar haar omgezien. Brengt ons dat weer niet terug naar de belofte die klonk in de naam van Eva, ‘de leven gevende’. Hij alleen geeft het leven. Dat is de verkondiging. Wij zijn niet bij machte om één stap te zetten, maar hier openbaart de HEERE Zichzelf. Hager, een vreemde, op de vlucht … en daar is Hij! Zo komt Hij ook tot ons.
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Eva
Eva: een prachtige naam als we op de betekenis letten: .. de leven gevende, of (het) leven! Maar als je nadenkt over het moment dat Adam deze naam aan zijn vrouw geeft! Op de rand van het paradijs. Nog even en ze zijn er samen uit. Ze staan als het ware op de drempel van het ‘lost paradise’ ...
-Woensdag: Woendag: Hagar
Hagar, de naam van deze vrouw betekent ‘de vreemde, de vluchteling’. In het gedeelte wat we samen hebben gelezen treffen Hagar vluchtend aan. Ze is zo vernedert door Sara dat ze wegvlucht. We weten wat de reden is. Hagar was afkomstig uit Egypte. Opgegroeid te midden van de vele afgoden in dat land.
En dan ...
-Donderdag: Donderdag: Jochebed
Je zou haar bijna vergeten als moeder. De naam van haar zoon is voor veel mensen een bekende. Niet alleen in ons land, maar ook in andere landen kennen ze Mozes wel. De man die het volk van Israël heeft geleid naar het beloofde land. Hij mocht zelf de grens niet over, maar stierf op de berg ...
-Vrijdag: Vrijdag: Rachab
Wie het Evangelie van Mattheüs openslaat begint bij het bekende geslachtsregister van de Heere Jezus Christus. Vele namen komen voorbij. Ook die van Rachab de hoer, maar … zo wordt ze daar niet genoemd. Zij is de moeder van Boaz, de man die later in het huwelijk zou treden met een andere vreemdeling en dan uit Moab, ...
-Zaterdag: Zaterdag: Hanna
Deze moeder draagt een bijzonder mooie naam: Hanna, of ook wel: ‘genade van God’ of ‘God heeft mij begenadigd’. Wie kent de geschiedenis van deze vrouw niet. Getrouwd met Elkana droeg ze een kruis, ze was kinderloos. Daarbij had haar man nog een vrouw Peninna, die wel kinderen had gegeven aan haar man.
...
-Zondag: Zondag: Ruth
Iedere keer weer als ik dit gedeelte lees verwonder ik me over het geloof van deze heidense vrouw uit Moab. Staande op de grens van het verloren paradijs gaf Adam aan zijn vrouw haar naam van Eva. Opnieuw treffen we een vrouw aan op een grens, of nog beter gezegd: drie vrouwen, met de namen van Naomi, Orpa en ...
-Maandag: Maandag: Maria
De vorige dag ging het over Naomi, de schoonmoeder van Ruth. Toen zij het beloofde land binnenging kon ze de naam van Naomi niet horen, ze wilde als Mara ‘verbitterde’ door het leven gaan. Zo moest ze aangesproken worden. We weten ook het boek Ruth zo anders eindigt. De belofte van de gersteoogst heeft ...