Maar Ruth zeide: Val mij niet tegen, dat ik u zou verlaten, om van achter u weder te keren; want waar gij zult heengaan, zal ik ook heengaan, en waar gij zult vernachten, zal ik vernachten; uw volk is mijn volk, en uw God mijn God.
Uitleg
Iedere keer weer als ik dit gedeelte lees verwonder ik me over het geloof van deze heidense vrouw uit Moab. Staande op de grens van het verloren paradijs gaf Adam aan zijn vrouw haar naam van Eva. Opnieuw treffen we een vrouw aan op een grens, of nog beter gezegd: drie vrouwen, met de namen van Naomi, Orpa en Ruth.
Op het moment dat er eigenlijk afscheid genomen moet worden, lijkt het alsof beide schoondochters van Naomi mee zullen gaan het beloofde land in. Toch keert Orpa terug. De woorden van Naomi betekenen voor haar dat ze terugkeert. Naomi droeg daar nog de naam van Naomi, maar haar levenshouding liet zich tekenen door Mara. De Almachtige had haar grote bitterheid aangedaan. Ze was daardoor ook het goede van de HEERE uit het oog verloren. Wat kon Israël nog bieden, als de Almachtige … vul het zelf maar in.
Hoe herkenbaar kan dat zijn in ons leven. Wie weet van de gebrokenheid … En dan daar op de grens van het beloofde land schittert het door de HEERE gewerkte geloof van de Moabitische Ruth. Werkelijk een parel in Gods hand. Ze belijdt het in deze volgorde: Uw volk is mijn volk en Uw God is mijn God. Waarom? Omdat het gaat om het verbond wat God sloot. Daar alleen is de HEERE te vinden. Dit lied kan Naomi hier nog niet zingen. Ze gaat verstild richting Bethlehem. En … toch daar wuiven de volle aren al van de gersteoogst. Alsof het fluisterend klinkt.
Nu nog Mara … verbitterd … maar straks met Obed op schoot … weer liefelijk. Zo is het boek Ruth een heerlijk voorspel volgend op het duistere slot van Richteren, de Advent voor de komst van de koning David: En Obed gewon Isaï; en Isaï gewon David.
Eva: een prachtige naam als we op de betekenis letten: .. de leven gevende, of (het) leven! Maar als je nadenkt over het moment dat Adam deze naam aan zijn vrouw geeft! Op de rand van het paradijs. Nog even en ze zijn er samen uit. Ze staan als het ware op de drempel van het ‘lost paradise’ ...
Hagar, de naam van deze vrouw betekent ‘de vreemde, de vluchteling’. In het gedeelte wat we samen hebben gelezen treffen Hagar vluchtend aan. Ze is zo vernedert door Sara dat ze wegvlucht. We weten wat de reden is. Hagar was afkomstig uit Egypte. Opgegroeid te midden van de vele afgoden in dat land.
Je zou haar bijna vergeten als moeder. De naam van haar zoon is voor veel mensen een bekende. Niet alleen in ons land, maar ook in andere landen kennen ze Mozes wel. De man die het volk van Israël heeft geleid naar het beloofde land. Hij mocht zelf de grens niet over, maar stierf op de berg ...
Wie het Evangelie van Mattheüs openslaat begint bij het bekende geslachtsregister van de Heere Jezus Christus. Vele namen komen voorbij. Ook die van Rachab de hoer, maar … zo wordt ze daar niet genoemd. Zij is de moeder van Boaz, de man die later in het huwelijk zou treden met een andere vreemdeling en dan uit Moab, ...
Deze moeder draagt een bijzonder mooie naam: Hanna, of ook wel: ‘genade van God’ of ‘God heeft mij begenadigd’. Wie kent de geschiedenis van deze vrouw niet. Getrouwd met Elkana droeg ze een kruis, ze was kinderloos. Daarbij had haar man nog een vrouw Peninna, die wel kinderen had gegeven aan haar man.
Iedere keer weer als ik dit gedeelte lees verwonder ik me over het geloof van deze heidense vrouw uit Moab. Staande op de grens van het verloren paradijs gaf Adam aan zijn vrouw haar naam van Eva. Opnieuw treffen we een vrouw aan op een grens, of nog beter gezegd: drie vrouwen, met de namen van Naomi, Orpa en ...
De vorige dag ging het over Naomi, de schoonmoeder van Ruth. Toen zij het beloofde land binnenging kon ze de naam van Naomi niet horen, ze wilde als Mara ‘verbitterde’ door het leven gaan. Zo moest ze aangesproken worden. We weten ook het boek Ruth zo anders eindigt. De belofte van de gersteoogst heeft ...
Zondag: Ruth
Ruth 1:16
Uitleg
Iedere keer weer als ik dit gedeelte lees verwonder ik me over het geloof van deze heidense vrouw uit Moab. Staande op de grens van het verloren paradijs gaf Adam aan zijn vrouw haar naam van Eva. Opnieuw treffen we een vrouw aan op een grens, of nog beter gezegd: drie vrouwen, met de namen van Naomi, Orpa en Ruth.
Op het moment dat er eigenlijk afscheid genomen moet worden, lijkt het alsof beide schoondochters van Naomi mee zullen gaan het beloofde land in. Toch keert Orpa terug. De woorden van Naomi betekenen voor haar dat ze terugkeert. Naomi droeg daar nog de naam van Naomi, maar haar levenshouding liet zich tekenen door Mara. De Almachtige had haar grote bitterheid aangedaan. Ze was daardoor ook het goede van de HEERE uit het oog verloren. Wat kon Israël nog bieden, als de Almachtige … vul het zelf maar in.
Hoe herkenbaar kan dat zijn in ons leven. Wie weet van de gebrokenheid … En dan daar op de grens van het beloofde land schittert het door de HEERE gewerkte geloof van de Moabitische Ruth. Werkelijk een parel in Gods hand. Ze belijdt het in deze volgorde: Uw volk is mijn volk en Uw God is mijn God. Waarom? Omdat het gaat om het verbond wat God sloot. Daar alleen is de HEERE te vinden. Dit lied kan Naomi hier nog niet zingen. Ze gaat verstild richting Bethlehem. En … toch daar wuiven de volle aren al van de gersteoogst. Alsof het fluisterend klinkt.
Nu nog Mara … verbitterd … maar straks met Obed op schoot … weer liefelijk. Zo is het boek Ruth een heerlijk voorspel volgend op het duistere slot van Richteren, de Advent voor de komst van de koning David: En Obed gewon Isaï; en Isaï gewon David.
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Eva
Eva: een prachtige naam als we op de betekenis letten: .. de leven gevende, of (het) leven! Maar als je nadenkt over het moment dat Adam deze naam aan zijn vrouw geeft! Op de rand van het paradijs. Nog even en ze zijn er samen uit. Ze staan als het ware op de drempel van het ‘lost paradise’ ...
-Woensdag: Woendag: Hagar
Hagar, de naam van deze vrouw betekent ‘de vreemde, de vluchteling’. In het gedeelte wat we samen hebben gelezen treffen Hagar vluchtend aan. Ze is zo vernedert door Sara dat ze wegvlucht. We weten wat de reden is. Hagar was afkomstig uit Egypte. Opgegroeid te midden van de vele afgoden in dat land.
En dan ...
-Donderdag: Donderdag: Jochebed
Je zou haar bijna vergeten als moeder. De naam van haar zoon is voor veel mensen een bekende. Niet alleen in ons land, maar ook in andere landen kennen ze Mozes wel. De man die het volk van Israël heeft geleid naar het beloofde land. Hij mocht zelf de grens niet over, maar stierf op de berg ...
-Vrijdag: Vrijdag: Rachab
Wie het Evangelie van Mattheüs openslaat begint bij het bekende geslachtsregister van de Heere Jezus Christus. Vele namen komen voorbij. Ook die van Rachab de hoer, maar … zo wordt ze daar niet genoemd. Zij is de moeder van Boaz, de man die later in het huwelijk zou treden met een andere vreemdeling en dan uit Moab, ...
-Zaterdag: Zaterdag: Hanna
Deze moeder draagt een bijzonder mooie naam: Hanna, of ook wel: ‘genade van God’ of ‘God heeft mij begenadigd’. Wie kent de geschiedenis van deze vrouw niet. Getrouwd met Elkana droeg ze een kruis, ze was kinderloos. Daarbij had haar man nog een vrouw Peninna, die wel kinderen had gegeven aan haar man.
...
-Zondag: Zondag: Ruth
Iedere keer weer als ik dit gedeelte lees verwonder ik me over het geloof van deze heidense vrouw uit Moab. Staande op de grens van het verloren paradijs gaf Adam aan zijn vrouw haar naam van Eva. Opnieuw treffen we een vrouw aan op een grens, of nog beter gezegd: drie vrouwen, met de namen van Naomi, Orpa en ...
-Maandag: Maandag: Maria
De vorige dag ging het over Naomi, de schoonmoeder van Ruth. Toen zij het beloofde land binnenging kon ze de naam van Naomi niet horen, ze wilde als Mara ‘verbitterde’ door het leven gaan. Zo moest ze aangesproken worden. We weten ook het boek Ruth zo anders eindigt. De belofte van de gersteoogst heeft ...